Tržní kapitalizace společnosti je klíčovým ukazatelem, který se používá k hodnocení rizika a potenciálu výnosů z jejích akcií

Jedním z nejběžnějších způsobů hodnocení veřejných společností je tržní kapitalizace, zkráceně "market-cap"

Důležitou součástí investování do akcií je snaha zjistit, jakou má společnost hodnotu. Pokud dokážete změřit hodnotu společnosti, budete lépe vědět, zda chcete do jejích akcií vložit svůj těžce vydělaný kapitál.

Jedním z nejběžnějších způsobů hodnocení veřejných společností je tržní kapitalizace, zkráceně "market-cap".

Tržní kapitalizace je celková hodnota akcií společnosti v oběhu. V podstatě jde o to, kolik by vás stálo, kdybyste skoupili všechny její akcie v oběhu za aktuální cenu. Je to způsob, jak vyčíslit hodnotu, kterou investoři společnosti přisuzují. Vyjadřuje se v dolarech (nebo v jakékoli místní měně) a skládá se ze dvou faktorů: počtu akcií společnosti v oběhu a ceny každé akcie.

Tržní kapitalizace společnosti je často uvedena v jejím online seznamu akcií nebo v profilu společnosti. Zjistit ji však není až tak složité. K výpočtu tržní kapitalizace stačí použít tento vzorec:

Tržní kapitalizace = celkový počet akcií v oběhu x aktuální cena akcie

Příklad společnost Apple. S přibližně 16 miliardami akcií v oběhu a cenou akcií kolem 153 dolarů činila její tržní kapitalizace na konci července 2022 více než 2,4 bilionu dolarů (16 miliard x 153 dolarů = 2,45 bilionu dolarů). Apple je samozřejmě extrémní příklad. Patří do horní skupiny amerických akcií s velkou tržní kapitalizací, jejichž hodnota je 10 miliard dolarů a více.

Protože je přímo závislá na ceně akcií společnosti, tržní kapitalizace se mění každý den. S rostoucí cenou akcií roste i tržní kapitalizace a naopak.

Tržní kapitalizaci ovlivňuje také změna počtu akcií v oběhu. Společnosti někdy vydávají další akcie, aby zvýšily kapitál nebo odkoupily akcie zpět. Za předpokladu konstantní ceny akcií by vydání akcií zvýšilo tržní kapitalizaci a jejich zpětný odkup by ji snížil.

Kategorie tržní kapitalizace a investiční strategie

Často se setkáte s klasifikací společností podle jejich tržní kapitalizace. Na základě velikosti v dolarech mohou tyto klasifikace také pomoci investorům vybrat správné akcie pro jejich investiční cíle a toleranci k riziku.

Ačkoli neexistuje žádné oficiální nebo zákonné označení, existují obecně dohodnuté hranice pro jednotlivé kategorie tržní kapitalizace.

Mikrokapitalizace jsou obvykle společnosti, které mají tržní kapitalizaci mezi 50 a 300 miliony dolarů. Nano-caps jsou společnosti s tržní kapitalizací nižší než 50 milionů dolarů.

Často se jedná o velmi rizikové investice s velkou volatilitou. Většina penny stocks spadá do kategorie nano- nebo mikro-.

Společnosti s malou kapitalizací jsou rizikové, ale s tržní kapitalizací mezi 300 miliony a 2 miliardami dolarů mohou poskytovat příležitosti k významnému zhodnocení. Tyto firmy jsou totiž často miláčky růstově orientovaných investorů. Dostat se do prvního patra úspěšné společnosti s malou kapitalizací může být velmi lukrativní - pokud správně odhadnete. Může však trvat delší dobu, než se vyplatí, a na rozdíl od společností s velkou nebo střední kapitalizací pravděpodobně mezitím nebude poskytovat mnoho dividend nebo jiných výnosů.

Mezi společnosti s malou kapitalizací patří Neophotonics, Unisys a Purple Innovation.

Společnosti se střední kapitalizací mají tržní kapitalizaci mezi 2 a 10 miliardami dolarů. Obvykle se jedná o velké, dobře zavedené společnosti. Některé z nich mohou být známá jména, například American Eagle Outfitters, Lending Tree a TripAdvisor. Jiné mohou být méně známé, ale jsou respektované a rychle rostoucí ve svém oboru, jako například Diamondback Energy.

Jak už jejich název napovídá, společnosti se střední kapitalizací zaujímají pro investory střední pozici. Jsou sice rizikovější než společnosti s velkou tržní kapitalizací, ale stále relativně bezpečné (rozhodně více než společnosti s malou tržní kapitalizací, z jejichž řad často vycházejí). Jejich akcie mohou být volatilnější než akcie společností s velkou kapitalizací, ale také mohou mít větší potenciál ke zhodnocení, protože mnohé z těchto společností stále aktivně rostou.

Large-caps mají tržní kapitalizaci vyšší než 10 miliard dolarů. Jedná se o velmi velké společnosti, obvykle ty s dlouhou historií a všeobecně známými jmény, jako jsou Visa, Johnson & Johnson a Walmart.

Obvykle jsou méně rizikovými investicemi, vzhledem k tomu, že se opírají o dlouholeté stabilní zisky a výkonnost cen akcií. Jako vyspělé korporace však také obvykle nerostou příliš rychle.

Pro investory to znamená, že akcie s velkou tržní kapitalizací mohou přinášet stabilní - ale ne masivní - výnosy. Většina blue-chip akcií patří mezi akcie s velkou kapitalizací.

Na samém vrcholu spektra akcií s velkou kapitalizací se nacházejí společnosti jako Apple, Amazon a Micro sft, které tvoří malou skupinu běžně označovanou jako mega-caps. Jedná se o společnosti s tržní kapitalizací přesahující 200 miliard dolarů.

Proč je tržní kapitalizace důležitá?

Tržní kapitalizace je důležitý pojem, protože umožňuje investorům pochopit velikost společnosti a její tržní hodnotu. Protože společnosti s různou velikostí tržní kapitalizace se liší potenciálem růstu, výplatou výnosů a rizikem, je rozložení investic mezi ně jedním ze způsobů, jak vyvážit své portfolio mezi zhodnocením a výnosy, mezi konzervativním a agresivním.

Často se investoři zaměřují na určitý segment tržní kapitalizace. Někteří se mohou rozhodnout zůstat u velkých, stabilních společností s velkou tržní kapitalizací - zejména pokud chtějí zachovat svůj kapitál nebo získat příjem ze svých investic. Jiné mohou přitahovat volatilnější - a vzrušující - akcie s malou tržní kapitalizací, zejména pokud mají dlouhý časový horizont pro zvládnutí volatility nebo mají rádi agresivní růstové akcie.

Každá skupina s tržní kapitalizací zahrnuje velké množství různých společností a akcií. Přesto analytici zaznamenávají společné tendence a charakteristiky akcií podobných tržních kapitalizací.

Například Robert R. Johnson, profesor financí na Creightonské univerzitě, poznamenává, že akcie s malou tržní kapitalizací mohou být volatilnější než akcie se střední a velkou tržní kapitalizací - mají však tendenci dosahovat lepších výsledků. Akcie s velkou kapitalizací poskytovaly od počátku 20. století do počátku 21. století průměrné roční výnosy kolem 10 %, zatímco akcie s malou kapitalizací asi 12 %, říká.

V procentech to nezní jako mnoho. Nicméně "v průběhu mnoha let je tento rozdíl obrovský: jeden dolar investovaný do velkých společností s kapitalizací na konci roku 1925 by s reinvestovanými dividendami vzrostl na 9 243,90 USD. Stejný dolar investovaný do akcií s malou tržní kapitalizací by vzrostl na 39 380,90 USD," poznamenává Johnson.

"Závěr je, že akcie s malou tržní kapitalizací poskytují v průměru vyšší výnosy - ale je to za cenu vyššího rizika."

Tržní kapitalizace vs. tržní hodnota

Někdy můžete slyšet, že se pojem "tržní kapitalizace" používá zaměnitelně s pojmem "tržní hodnota". Neznamenají však totéž. Zatímco tržní kapitalizace je jediný, snadno vypočitatelný údaj, tržní hodnota je složitější charakteristika, kterou se snažíme odhadnout různými způsoby.

Jak uvádí Ryan Maxwell, provozní ředitel společnosti FirstRate Data, "tržní hodnota" je obecný termín, který označuje hodnotu investice (například akcie společnosti) stanovenou trhem (obvykle burzou). Odráží náladu investorů a může zohledňovat aktiva společnosti, základní údaje a další faktory.

Podle Maxwella je například hodnota podniku dalším specifickým měřítkem tržní hodnoty společnosti, které zohledňuje jak její dluh, tak její akcie.

Kromě tržní kapitalizace a ocenění podniku investoři často používají k porovnání hodnot mezi společnostmi poměrové ukazatele, jako je poměr ceny k zisku, poměr ceny k tržbám a návratnost vlastního kapitálu.

"Každý se snaží změřit skutečnou tržní hodnotu společnosti," říká Asher Rogovy, investiční ředitel společnosti Magnifina. "Ten, kdo rozumí skutečné hodnotě, může vydělat na obchodování s nesprávně oceněnými akciemi. Tržní kapitalizace představuje, jak investoři v průměru odhadují skutečnou tržní hodnotu. Je to jeden z ukazatelů tržní hodnoty a skvělý výchozí bod pro analýzu."

Tržní kapitalizace

Tržní kapitalizace je způsob, jak změřit, jakou má společnost hodnotu. Tržní kapitalizace je v podstatě souhrnná cena všech akcií společnosti v oběhu a vypovídá o hodnotě, kterou investoři přikládají akciím společnosti. A to nám nepřímo říká, jaké můžeme od společnosti očekávat výnosy.

Společnosti s nižší hodnotou tržní kapitalizace mohou být rizikovější, ale mohou přinést velké výnosy. Společnosti s vyšší tržní kapitalizací pravděpodobně zachovají vaše finanční prostředky, ale nemusí nabídnout masivní zisky.

Pokud jste konzervativnější investor, můžete se přiklonit k společnostem s velkou tržní kapitalizací. A pokud hledáte spíše hazard, mohou být pro vás vhodné malé společnosti s kapitalizací. Pokud chcete mít ve svém portfoliu rovnováhu - zhodnocení plus příjem - mohou být pro vás vhodnou volbou středně kapitalizované společnosti.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com

Nejnovější články