Autor: Petr Jůn

V Číně roste popularita netradičních knihkupectví

Sociální média hrají pro čínské spotřebitele tak důležitou roli, že pro nová knihkupectví je vizuální přitažlivost prioritou.

Sociální média hrají pro čínské spotřebitele tak důležitou roli, že pro nová knihkupectví je vizuální přitažlivost prioritou.

Propracovaný design interiérů - někdy umocněný zrcadly - upoutal pozornost nejen časopisu Architectural Digest, ale také mladých Číňanů, kteří hledají nové zážitky.

"Čínský spotřebitel, zejména generace po 90. letech, chce pohodlí a novinky," řekl Derek Deng, partner společnosti Bain & Co. se sídlem v Šanghaji, který vede praxi firmy v oblasti spotřebních výrobků ve Velké Číně.

"Touží po výrobcích, které uspokojí nejen jejich funkční potřeby, ale dokážou uspokojit i jejich emocionální potřeby," řekl, "ať už je to něco, čím se můžete pochlubit svým vrstevníkům, něco, co vám vždycky udělá radost, nebo něco, co prostě cítíte, že potřebujete, abyste snáze zapadli."

Nákupní centra si toho všimla. Namísto uzavírání smluv s velkými obchodními domy, aby byly hlavním lákadlem pro zákazníky, se nákupní centra zaměřila na kavárny a čajovny, jemně navržená knihkupectví, showroomy elektromobilů a další módní obchody, uvedl Jacky Zhu, vedoucí výzkumu pro západní Čínu ve společnosti JLL.

"Mohou zvýšit návštěvnost. Mohou řídit pěší provoz pro cíleného zákazníka," řekl. Dodal, že je tomu tak, že nákupní centra nechají knihkupectví platit třetinu nebo čtvrtinu toho, co by za nájem zaplatil obchod s oblečením nebo kosmetikou.

Kromě vizuálně atraktivních interiérů prodává mnoho knihkupectví v Číně také kávu, papírenské zboží a dárkové předměty. Oblíbeným tématem je nostalgie po Číně minulých desetiletí.

Některá knihkupectví v Číně se stala tak populárními, že tisíce lidí jsou ochotny vydat se na cestu do odlehlých oblastí, uvádí se ve zprávě státní internetové publikace Sixth Tone z roku 2019. Podle zprávy státního deníku China Daily přineslo vesnické místo hipsterského knihkupectví Librairie Avant-Garde za rok do poloviny listopadu tržby ve výši 1,5 milionu jüanů (234 375 USD).

Méně jasné je, zda nárůst zájmu o vizuálně atraktivní knihkupectví znamená, že podniky skutečně vydělávají na prodeji knih.

Výběr titulů v obchodech se často soustřeďuje na umění a design, zatímco neknižní dárkové předměty mohou zabírat značnou část plochy.

Přísná vládní kontrola v Číně znamená, že tituly vydávané nebo prodávané v zemi se nesmí dostat do rozporu s cenzurou. Na mnoha vchodech do knihkupectví jsou na viditelném místě vystaveny knihy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga nebo knihy o něm, přičemž stát provozuje vlastní celostátní síť knihkupectví.

Podle podnikatelské databáze Qichacha se v zemi od roku 2017 každoročně zaregistrovalo více než 40 000 nových podniků spojených s knihkupectvím. Za loňský rok do listopadu bylo zaregistrováno 39 000 nových knihkupeckých podniků, což představuje 6% meziroční nárůst, vyplývá z údajů.

Tyto nově otevřené podniky stále převyšují počet každoročně zavíraných podniků souvisejících s knihkupectvím, kterých je přibližně 10 000 a více.

Ze 46 čínských spotřebitelských značek, které v roce 2018 vtrhly na scénu, se loni dařilo už jen 17, zjistili analytici společností Bain a Kantar Worldpanel ve zprávě zveřejněné minulý měsíc. 30 % značek, které vstoupily na trh v roce 2016, ukončilo svou činnost.

Zdroj: cnbc.com, Unsplash

Nejnovější články