Foto: Unsplash

"Vidíme, že se připravuje velká recese": Přední CEO se obávají nejhoršího v Evropě

Ředitelé několika evropských společností uvedli pro televizi CNBC, že podle nich se v Evropě blíží výrazná recese.

Kontinent je obzvláště zranitelný v důsledku rusko-ukrajinské války, souvisejících hospodářských sankcí a obav o dodávky energie a ekonomové v posledních týdnech snižují prognózy růstu eurozóny.

Eurozóna čelí souběžným hospodářským šokům způsobeným válkou na Ukrajině a nárůstem cen potravin a energií, které tento konflikt ještě zhoršil. To vyvolává obavy ze "stagflace" - prostředí nízkého hospodářského růstu a vysoké inflace - a případné recese.

"Určitě vidíme, že se chystá velká recese. Stále existuje převis poptávky kvůli krizi Covid, kterou právě opouštíme," řekl Stefan Hartung, generální ředitel německého strojírenského a technologického gigantu Bosch.

Hartung upozornil zejména na přetrvávající poptávku spotřebitelů po domácích spotřebičích, elektrickém nářadí a vozidlech, která se však podle něj rozptýlí.

"To znamená, že po určitou dobu bude tato poptávka stále existovat, i když se zvýší úroky a ceny, ale v určitém okamžiku to nebude jen krize nabídky, ale také krize poptávky, a pak se určitě ocitneme v hluboké recesi," dodal.

Inflace v eurozóně dosáhla v březnu rekordní hodnoty 7,5 %. Evropská centrální banka zatím zůstává více holubičí než její kolegové, například Bank of England a americký Federální rezervní systém, které ve snaze omezit inflaci začaly zvyšovat úrokové sazby.

ECB však nyní očekává, že ve třetím čtvrtletí ukončí čisté nákupy aktiv v rámci svého programu nákupu aktiv (APP) a poté bude mít prostor pro zahájení zpřísňování měnové politiky v závislosti na ekonomickém výhledu.

Hlavní ekonom Berenberg Holger Schmieding v pátek ve svém komentáři uvedl, že krátkodobá rizika pro hospodářský růst v Evropě jsou nakloněna směrem dolů.

"Zhoršující se čínské výluky a opatrné spotřebitelské výdaje v reakci na vysoké ceny energií a potravin by mohly snadno způsobit dočasný pokles HDP eurozóny ve druhém čtvrtletí," uvedl Schmieding.

"Okamžité embargo na dovoz plynu z Ruska (což je velmi nepravděpodobné) by mohlo přerůst ve vážnější recesi. Pokud se FED šeredně splete a katapultuje USA z konjunktury rovnou do krize (což je nepravděpodobné, ale ne zcela nemožné), mohla by taková recese trvat až do příštího roku."

Přesto Schmieding naznačil, že eurozóna pravděpodobně vstoupí do recese pouze v případě, "kdyby došlo k nejhoršímu", a že se nejedná o základní očekávání.

Mark Branson, prezident německého finančního regulátora BaFin, uvedl, že jakákoli vojenská eskalace na Ukrajině nebo další narušení dodávek energie by mohly vážně ohrozit růst největší evropské ekonomiky, přičemž obzvláště zranitelná by byla průmyslová odvětví.

"Již nyní vidíme, že v mnoha jurisdikcích, včetně této, se růst pohybuje kolem nuly a je zranitelný. Je také zranitelný v důsledku probíhajících otřesů souvisejících s Covidem," řekl.

"Máme tu inflaci, kterou bude třeba řešit, a to hned, takže to je koktejl, který je pro ekonomiku obtížný."

Slawomir Krupa, zástupce generálního ředitele Societe Generale, ve čtvrtek pro CNBC uvedl, že francouzský věřitel pozorně sleduje makroekonomickou situaci.

Ola Kallenius, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz, minulý týden pro CNBC rovněž uvedl, že situace v Číně a válka na Ukrajině vytvářejí pro německou luxusní automobilku "náročné obchodní prostředí", a to hned ve třech různých směrech.

"Na jedné straně tu máme přetrvávající nedostatek spojený především s polovodiči. K tomu se nyní přidávají nové výluky v Číně, našem největším trhu, které nás ovlivní v Číně, ale mohou ovlivnit i dodavatelské řetězce po celém světě, a kromě toho samozřejmě válka na Ukrajině, takže obchodní prostředí je náročné," vysvětlil.

Jeho komentář podpořil i generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess, který ve čtvrtek pro CNBC uvedl, že společnost se v prvním čtvrtletí potýkala s "náročným prostředím" v důsledku Covidu, nedostatku čipů a války na Ukrajině.

Generální ředitel společnosti Maersk Soren Skou ve čtvrtek uvedl, že největší světová přepravní společnost rovněž sleduje rizika recese, zejména ve Spojených státech, ale neočekává, že by se projevila dříve než koncem roku 2022 nebo začátkem roku 2023.

Zdroje: cnbc.com, Unsplash

Podobné články