Ačkoliv maloobchodní tržby v tuzemsku klesají, tržby ve službách celkově stouply o více než 6 %. Ubytovacím zařízením nejvíce pomohli turisté, kteří byli v době pandemie velmi omezováni. Do České republiky ovšem stále necestuje tolik turistů, jak tomu bylo před covidem.
Ubytování
Podle Českého statistického úřadu tuzemské tržby v oblasti služeb ke konci října stouply přesně o 6,9 %. Hotely a penziony poskytly ubytování více jak 7 milionů turistů. Ovšem srovnávání s loňským rokem je spíše liché, vzhledem ke covidovým opatřením. Ve srovnání s předešlými lety jsou tržby ještě o něco nižší, než byli poskytovatelé služeb zvyklí. Letošní zvýšení tržeb ve službách je tak velmi zavádějící v kontextu všech skutečností.
Zvyšování tržeb má dlouhodobější charakter z hlediska celého roku 2022, ovšem poslední dobou se růst tržeb ve službách mírně oslabuje. Je zřejmé, že jej ovlivňují domácnosti, které šetří a ubytovací a stravovací služby chápou spíše jako za zbytné výdaje.
Restaurace
Restaurační zařízení musela vzhledem ke zdražování potravin a energií nastavit nové ceny v jejich nabídce, což se začalo negativně projevovat ze strany poptávky domácností. Z hlediska statistiky i v oblasti pohostinství nejde o pozitivní vývoj tržeb, nýbrž i zde se majitelé těchto zařízení potýkají s úbytkem hostů.
Ačkoliv loňské období bylo negativní pro ubytování, pro restaurace tak zničující nebylo. Restaurace vařily i v době pandemie, akorát svá jídla zákazníkům balila nebo dokonce rozvážela až domů. Loňský podzim byl pro pohostinství daleko příznivější, a to se promítalo i v jejich tržbách, které byly loni o více jak 10 % vyšší.
Cestování
Co se týká služeb v oblasti cestování, tak firmy zabývající se poskytováním dovolených zaznamenaly letos poměrně znatelný boom. Není se ani čemu divit, jelikož pandemie zasáhla si nejvíce právě oblast cestování. Lidé, kteří tak odepřeli svou dovolenou, si ji konečně mohli dopřát. Tento fakt navíc podporuje také to, že i tržby v letecké dopravě stouply. Tržby cestovních kanceláří a letecké dopravy jsou velmi podobné. Cestovní kanceláře utržily o více jak 95 % více a letecká doprava si polepšila o více než 80 %.
Je evidentní, že české domácnosti se již neobávají covidových opatření při cestování, nyní se nejistota přesouvá spíše k ceně zájezdů a dovolených. Lze očekávat, že následující období budou spíše ve znamení poklesu tržeb, vzhledem k tomu, jak Češi přistupují k ekonomické recesi.
Film a hudba
Filmaři a hudebníci nezažívají vůbec růžové období. Filmový a hudební průmysl zaznamenal propad až o 25 %.
Spoléhání na turisty
Turisté letos pomohli zejména ubytovacím zařízením. Stále ovšem do České republiky neproudí tolik turistů, jako tomu bylo před pandemií.
Podniky díky covidovým opatřením zažily opravdu těžký loňský rok, letos i když opatření nejsou, musí zase čelit zdražování a inflaci a je zřejmé, že pouze turisté celou situaci nezachrání.
Zdroje:
csu.cz
unsplash.com