Autor: Radka Guzi

Zákaz prodeje nových dieselových a benzínových aut od roku 2035

Udržitelnost energetických zdrojů je jedním z klíčových témat nejenom pro evropský kontinent. V souladu s idejemi ohledně životního prostředí se Evropská unie domluvila na tom, že od roku 2035 nebude možné zakoupit automobil, který by byl na dieselové nebo benzínové palivo.

Udržitelnost energetických zdrojů je jedním z klíčových témat nejenom pro evropský kontinent. V souladu s idejemi ohledně životního prostředí se Evropská unie domluvila na tom, že od roku 2035 nebude možné zakoupit automobil, který by byl na dieselové nebo benzínové palivo.

Tento zásadní zákaz je přitom ve fázi tzv. předběžné dohody. Majitelé automobilek si jsou vědomi hledání cesty, které musí být nezbytně šetrnější k naší planetě, striktní rozhodnutí Evropské unie je ovšem dle jejich názoru šokující.

Nulové emise

Evropská komise se na konci prodeje dieselových a benzinových aut dohodla na základě přeloženého návrhu na silniční mobilitu s nulovými emisemi do roku 2035. Časový milník, rok 2035, je velmi ambiciózní a může se stát nejedním „strašákem“ pro výrobce automobilů. Proto již v návrhu byla na půdě evropského parlamentu projednávána také výjimka pro menší výrobce aut. Výrobci automobilů s obratem výroby nových vozů do 10 000 nebo 22 000 dodávek by tak mohli mít určité výjimky či zmírnění daného zákazu.

Výjimky hovoří také o malých výrobcích, kteří vyrobí méně než 1 000 nových vozidel. Z těchto úprav je patrné, že se mají nulové emise týkat především těch velkých výrobců a zasáhnout tak nejširší horizont výroby automobilů. Milovníci luxusních značkových aut vyráběných na zakázku by tak tohoto zákazu mohli být také ušetřeni.

V této fázi se jedná o „pouhou“ dohodu o zákazu prodeje nových automobilů na zmiňovaných pohonných látkách. Pro následnou vymahatelnost zákazu je nezbytné, aby dohoda byla účinná a formálně schválená podle standardního legislativního procesu.

Méně oxidu uhličitého

Dohoda Evropské unie je jasným vzkazem evropských zákonodárců směrem k výrobcům automobilů, kteří to myslí se životním prostředí opravdu vážně.  Tato zpráva navíc posiluje sebevědomí výrobců elektromobilů, kterým se de facto začne zcela určitě „blýskat na lepší časy“. Nová evropská legislativa by tak mohla přispět i k posílení akcií těchto firem a k zvýšení jejich atraktivnosti pro budoucí investory.

Evropa se dle všech ukazatelů stane zřejmě úplně prvním místem, kde se bude jezdit jen na elektrický pohon. Evropský kontinent se tak chopil role, kdy může „udávat“ nové tempo a trendy ohledně přístupu k životnímu prostředí.

Automobilové závody jsou dle dostupných informací připraveny na tuto změnu a budou schopny dodržet u nových automobilů i nulové emise. Nové strategii Evropské unii se ovšem bude muset přizpůsobit také infastruktura dobíjecích stanic a přístup k energii.

Životní prostředí vs. cena

Nikdo nezpochybňuje to, že „zelená řešení“ jsou nevyhnutelná pro zachování životního prostředí. Avšak rozhodnutí k jejich naplnění budou mít bezesporu také negativní dopady. Mezi ně může patřit například i pořizovací cena nového automobilu a vyšší nákladovost jeho provozu.

Situace, kdy dnešní domácnosti disponují s dvěma či třemi auty, může být již neudržitelná, a to právě za cenu šetrnějšího přístupu k přírodě.

Náklady na provoz elektromobilu mohou být navíc značně zkomplikované současnou energetickou krizí, kdy domácnosti jsou spíše v nejistotě ohledně cen a dostupnosti energií.

Otázkou tedy zní, jak se k těmto negativním dopadům postaví samotní politici, kteří budou jistě motivováni tím, aby u svých voličů obstáli i v následujícím volebním období.

 

Zdroje:

cnbc.com

unsplash.com

Nejnovější články