Mark Zuckerberg by měl zmírnit metaverse blbosti a udělat Facebook znovu 'Facebookem'

Meta, společnost dříve známá jako Facebook, by se měla začít soustředit na to, aby se Facebook stal opět Facebookem.

Meta, společnost dříve známá jako Facebook, by se měla začít soustředit na to, aby se Facebook stal opět Facebookem.

V průběhu uplynulého roku se generální ředitel Mark Zuckerberg zaměřil na svůj vášnivý projekt: metaverse. Je to rozměklý pojem, který může popisovat řadu věcí, ale v nejširším slova smyslu jde o myšlenku, že se lidé spojují spíše prostřednictvím virtuálních světů než na tradičních sociálních sítích.

Jak jsem však nedávno psal, velký obrat společnosti Meta do metaverza byl katastrofou, která se projevila jen málo, kromě průměrných zkušeností, stále dražších náhlavních souprav a propadu akcií o více než 60 % v tomto roce.

Zuckerberg by to měl raději zmírnit a upřednostnit posílení klíčových aplikací své společnosti, Facebooku, Instagramu a WhatsAppu, které se cítily značně zanedbané, zatímco Meta nalila 15 miliard dolarů do svého projektu metaversa.

Před potenciální recesí by Meta měla zvýšit zapojení a příjmy těchto aplikací, které mají miliardy uživatelů po celém světě. Mezitím má Horizon Worlds, hlavní aplikace metaverza společnosti Meta, pouhých 200 000 aktivních uživatelů měsíčně, uvedl nedávno deník The Wall Street Journal.

Zejména Instagram, i když se v poslední době potýká s protivětrem, je stále korunním klenotem společnosti Meta. Udržení spokojenosti uživatelů této aplikace a vytyčení jejího plánu do dalších let by mělo být pro společnost prioritou číslo 1. Společnost Meta ve svých výsledcích za 2. čtvrtletí uvedla, že počet uživatelů aplikace Reels roste a tvoří 20 % času, který lidé na Instagramu tráví.

Místo toho, aby naštvala uživatele snahou udělat z Instagramu spíše klon TikToku, měla by Meta věnovat svůj čas a energii tomu, aby dokázala toto používání co nejvíce zpeněžit, aniž by lidi odradila.

To samé by měla chtít udělat i s WhatsApp, nejpopulárnější komunikační aplikací na světě. Tato platforma neobsahuje reklamy ve snaze zachovat si identitu především uživatelsky přívětivé služby. Meta však slíbila, že její popularitu využije i jinými způsoby, které jí zajistí příjmy, včetně placených funkcí.

Místo toho, aby se Meta zaměřila na své osvědčené aplikace, investuje miliardy dolarů do nápadu, který se možná vyplatí až za pět nebo deset let.

Pokud se taková sázka nechá bez kontroly, hrozí, že si odcizí investory - a zaměstnance - a zároveň bude čelit neklidným ekonomickým vodám.

Zuckerberg nám ukáže své vysvědčení koncem tohoto týdne

Meta příští týden oznámí své výsledky za 3. čtvrtletí a Wall Street se již vyděsila. Analytik Neil Campling označil nedávnou Zuckerbergovu prezentaci o metaverzi za "zoufalou" a uvedl, že "není divu, že investoři jsou zoufalí".

Investiční společnost Bernstein v nedávné zprávě označila toto čtvrtletí za "rozhodující nebo zlomové" a uvedla, že čísla o zapojení budou pro společnost v tomto čtvrtletí "kritická".

"Domníváme se, že pokud společnost Meta neposkytne v rámci hovoru dodatečné informace, které by naznačovaly, že souhrnná angažovanost v celé rodině jejích aplikací je stabilní, medvědí argumentace bude jen hlasitější," napsali analytici Bernstein.

Analytici se domnívají, že do konce roku a do roku 2023 je možný obrat, pokud Meta mimo jiné zvýší reklamní zatížení svého videoproduktu podobného TikToku, Reels.

Tržby společnosti Meta ve druhém čtvrtletí klesly, což se stalo poprvé za deset let, kdy je společnost veřejně obchodována. Zuckerberg z toho obvinil "ekonomický pokles", který ovlivňuje podnikání v oblasti digitální reklamy.

Klíčovou roli v tom hrála společnost Apple. V loňském roce tento technologický gigant zavedl v systému iOS změnu ochrany osobních údajů, která se uživatelů ptala, zda chtějí zrušit sledování v aplikacích jiných společností. Meta tehdy reagovala slovy, že inzerenti "mohou zaznamenat celkové snížení výkonu reklamy a personalizace a zvýšení nákladů na akci."

Zuckerberg se snaží uniknout scénáři budoucnosti, kdy je Apple dominantní silou, která může jediným softwarovým úderem zbrzdit jeho podnikání, a snaží se vymyslet další platformu budoucnosti.

Málokdy se však stává, že by příští velkou platformu vytvořili etablovaní hráči, a proto Zuckerbergova vize metaverza zní jako vhodnější pro startup podporovaný rizikovým kapitálem než pro celofiremní shromáždění.

Apple také zkoumá budoucí platformy, ale mnohem tišeji než Meta (jeho vlastní VR headset se údajně chystá brzy). Společnost za to ale nebyla potrestána Wall Streetem, protože se stále laserově soustředí na růst svých hlavních obchodních odvětví - na rozdíl od společnosti Meta.

To ale Zuckerbergovi nezabránilo, aby ze svého prosazování metaversa udělal souboj Meta vs. Apple, takže to zjevně zabírá místo v hlavě.

"Je to soupeření filozofií a myšlenek, kdy oni věří, že tím, že si všechno dělají sami a těsně se integrují, vytvářejí lepší spotřebitelský zážitek," řekl Zuckerberg o strategii Applu na letošním setkání všech zaměstnanců podle serveru The Verge.

Ale možná by si měl Zuckerberg vzít příklad z Applu, upřednostnit osvědčené dojné krávy, aby byli investoři spokojení, a věci kolem metaversa odsunout do garáže, kam patří projekty typu moonshot.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com