Ceny zboží raketově rostou, o čemž svědčí spotřebitelské ceny v USA, které v září dosáhly 30letého maxima s meziročním růstem 5,4%.
To dává smysl. Pandemie COVID-19 a politická reakce na lockdown a vládní stimuly rozpoutaly masivní změnu ve výdajích na služby a zboží.
Výdaje na zboží dlouhodobé spotřeby v USA byly v březnu o 26% nad trendem před pandemií.
"Lze říci, že 26% přebytečné poptávku po zboží dlouhodobé spotřeby nemůže
uspokojit moderní výrobní odvětví, které využívá dodavatelské řetězce just-in-time a zanedbatelnouvolnou kapacitu!" Když se rostoucí poptávka setkala s relativně fixní nabídkou,
cena zboží dlouhodobé spotřeby vyletěla na současných 11% nad trend před pandemií, “řekl Dhaval Joshi, hlavní stratég kontrapunktu BCA Research.
Překvapením však byla lepivost cen služeb. Joshi to vysvětlil tak, že nedocházelo ke klasickému
šoku poptávky. Společnosti poskytující služby neměly smysl snižovat ceny,
protože jejich zákazníci tyto služby stejně nemohli získat. "Mezitím statistici nadále zaznamenávali
zdánlivě neovlivnitelnou cenu stravování nebo návštěvy divadla, přestože většina restaurací a zábavních podniků byla zavřená," řekl.
Existuje jedna pozoruhodná země, která nenařídila uzavírky nebo výluky - Švédsko.
A tam ceny služeb klesly. A nyní je inflace ve Švédsku asi o 3 procentní body nižší než v USA.
Švédská zkušenost naznačuje, že ceny se nakonec stabilizují. "Rostoucí poptávka
po zboží dlouhodobé spotřeby se koriguje." Od března je již o 15% nižší, ale vyžaduje další 7 procentní pokles, aby se dosáhlo trendu před pandemií, což plně očekáváme. Koneckonců existuje jen tolik smartphonů a ojetých vozů, které můžete vlastnit, “řekl Joshi.
Pokud jde o služby, existují dvě síly-mzda roste v důsledku raketově rostoucí ceny zboží, ale
deflační síla hybridní práce doma a v kanceláři, vede ke stěžování výdajů na služby.
Zdroje: marketwatch.com, freepik.com