Foto: Unsplash

Čína varuje společnost Walmart kvůli údajnému odstranění výrobků pocházejících ze Sin-ťiangu

Čínský úřad pro boj proti korupci v pátek obvinil americký maloobchodní gigant Walmart a jeho řetězec Sam's Club z "hlouposti a krátkozrakosti" poté, co čínské zpravodajské agentury informovaly, že Sam's Club odstranil z obchodů výrobky pocházející ze Sin-ťiangu.

Minulý týden se Sam's Club dostal v Číně pod palbu kritiky poté, co několik zpravodajských serverů sdílelo na sociální síti Weibo videa a snímky obrazovky, které podle nich ukazovaly, že z online aplikace obchodu byly odstraněny výrobky z oblasti Sin-ťiang na dalekém západě Číny.

Spor na sociálních sítích vypukl poté, co americký prezident Joe Biden 23. prosince podepsal zákon zakazující dovoz ze Sin-ťiangu kvůli obavám z tamní nucené práce.

Walmart je poslední zahraniční firmou, která se ocitla pod tlakem Západu kvůli zacházení Pekingu s Ujgury a dalšími menšinovými muslimy v Sin-ťiangu a významu Číny jako trhu a dodavatelské základny.

Čína obvinění z nucené práce nebo jiného zneužívání v Sin-ťiangu odmítá.

Společnost Walmart ani Sam's Club se k odporu proti nim v Číně veřejně nevyjádřily a Walmart v pátek na žádost o komentář nereagoval.

Ústřední komise pro disciplinární inspekci (CCDI) vládnoucí komunistické strany obvinila Sam's Club z bojkotu výrobků z Sin-ťiangu a z toho, že se snaží "zamlžit" kontroverzi mlčením.

"Stažení všech výrobků z regionu bez pádného důvodu skrývá skrytý motiv, odhaluje hloupost a krátkozrakost a bude mít jistě své neblahé důsledky," uvedla na svých internetových stránkách.

Čína je pro společnost Walmart obrovským trhem, který ve fiskálním roce, jenž skončil 31. ledna, dosáhl v této zemi tržeb ve výši 11,43 miliardy dolarů. Ze 423 maloobchodních jednotek, které Walmart v Číně provozuje, je 36 prodejen Sam's Club, uvádí se na jeho internetových stránkách.

Podle středečního přehledu agentury Reuters nepřineslo vyhledávání oblíbeného zboží ze Sin-ťiangu, jako jsou rozinky, v aplikaci obchodu Sam's Club China žádné relevantní výsledky, ale ani vyhledávání výrobků z jiných míst, například čaje z Fujianu.

Čínská média citovala zástupce zákaznického servisu Sam's Clubu, kteří vysvětlovali, že výrobky nebyly odstraněny, ale spíše vyprodány.

CCDI to v pátek označila za "sebeklamnou výmluvu" a uvedla, že řetězec by měl respektovat čínský postoj k Sin-ťiangu, pokud chce "obstát na čínském trhu".

Začátkem tohoto týdne se na Weibo rozšířil hashtag "Zrušení karty Sam's Club", který zaznamenal více než 470 milionů zobrazení. V pátek státní deník China Daily informoval, že domácí konkurenti uspořádali kampaně na podporu zboží ze Sin-ťiangu.

V červenci švédský módní řetězec H&M oznámil 23% pokles tržeb v místní měně v Číně za čtvrtletí březen-květen poté, co byl v březnu postižen spotřebitelským bojkotem za veřejné prohlášení, že nezískává výrobky ze Sin-ťiangu.

Tento měsíc čelil podobným výzvám americký výrobce čipů Intel poté, co svým dodavatelům sdělil, aby nezískávali výrobky ani pracovní sílu ze Sin-ťiangu, což jej přimělo k omluvě za "potíže způsobené našim váženým čínským zákazníkům, partnerům a veřejnosti".

V pátek CCDI obvinila společnosti H&M, Intel a Sam's Club ze spolupráce se "západními protičínskými silami" s cílem destabilizovat Sin-ťiang potlačováním a bojkotováním výrobků z tohoto regionu.

"Tyto západní společnosti, které se kdysi chlubily, že jsou prosté politického vměšování, si samy daly facku svými vlastními činy."

Zdroj: cnbc.com, Unsplash

Podobné články