Autor: Adam Spáčil

Mark Zuckerberg a Sundar Pichai osobně dohlíželi na nezákonnou dohodu, která uvedla vydavatele a inzerenty v omyl, tvrdí neredigovaná žaloba.

Generální ředitel společnosti Google Sundar Pichai a šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg v roce 2018 osobně podepsali nelegální dohodu o reklamě, jak vyplývá z nově odtajněných soudních spisů v USA, které tvrdí, že se obě firmy domluvily na nejvyšších místech.

Generální ředitel společnosti Google Sundar Pichai a šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg v roce 2018 osobně podepsali nelegální dohodu o reklamě, jak vyplývá z nově odtajněných soudních spisů v USA, které tvrdí, že se obě firmy domluvily na nejvyšších místech.

Podle stížnosti, kterou poprvé podala koalice států v roce 2020, dohoda zaručovala, že se Facebook bude účastnit online reklamních aukcí společnosti Google a získávat v nich pevně stanovené procento, což žalobci označují za "nezákonnou dohodu o stanovení cen".

Jak v dubnu napsala Lara OReillyová ze serveru Insider, společnost Google ovládá způsob, jakým obchodníci nakupují reklamy, technologie, které weby používají k prodeji reklam, a burzu, která je propojuje. Žaloba tvrdí, že Google využíval svého dominantního postavení a "vylučovací taktiky" k narušení hospodářské soutěže v oblasti online reklamy.

Většina obvinění v žalobě se týká strachu společnosti Google z "header bidding", alternativy k vlastním praktikám aukcí reklamy, která je označována za "existenční hrozbu" pro společnost.

Header bidding byl vyvinut řadou nezávislých hráčů v oblasti reklamních technologií, kteří konkurují společnosti Google, jako způsob, jak demokratizovat způsob, jakým se zaplňují reklamní sloty na stránkách vydavatelů, a maximalizovat jejich příjmy z reklamy.

Podle žaloby se vedení společnosti Google obávalo prvních kroků Facebooku v této oblasti kolem roku 2017 a snažilo se konkurenčního technologického giganta získat jako partnera, než aby riskovalo větší konkurenci.

Žaloba cituje e-mail od provozní ředitelky společnosti Facebook Sheryl Sandbergové zaslaný Zuckerbergovi a dalším vedoucím pracovníkům, v němž popisuje potenciální partnerství jako "strategicky velkou věc".

Jména vedoucích pracovníků jsou v žalobě uvedena v nezveřejněné podobě, ale jejich tituly jsou uvedeny.

Sandbergová údajně navázala e-mailem zaslaným přímo Zuckerbergovi a napsala: "Jsme téměř připraveni k podpisu a potřebujeme váš souhlas, abychom mohli pokračovat."

Již dříve bylo oznámeno, že tuto dohodu z roku 2018 s interním kódovým označením "Jedi Blue" údajně podepsali Sandbergová a obchodní ředitel společnosti Google Phillip Schindler.

Neredigovaná žaloba obsahuje také další podrobnosti o "Projektu Bernanke", tajné iniciativě, v jejímž rámci společnost Google údajně využívala údaje o nabídkách shromážděné od externích inzerentů využívajících její burzu ve prospěch vlastního reklamního systému. Zdá se, že obvinění týkající se projektu Bernanke potvrzují obavy odvětví, že dominantní postavení společnosti Google ve všech aspektech ekosystému online reklamy jí dává výhodu oproti specializovanějším firmám.

Žaloba tvrdí, že burza AdX společnosti Google někdy účtovala inzerentům, kteří nabízeli prostor na webových stránkách vydavatelů, příliš vysoké ceny, a technologický gigant si tak mohl rozdíl strčit do kapsy.

Tyto dodatečné finanční prostředky byly následně vloženy do fondu a přerozděleny mezi inzerenty, kteří se o prostor ucházeli pomocí nástrojů společnosti Google, s cílem uměle zvýšit jejich výkonnost, uvádí se ve stížnosti.

Antimonopolní žaloba byla poprvé podána v roce 2020, stál za ní texaský generální prokurátor Ken Paxton a původně byla značně upravená. Nová odhalení následovala po pátečním příkazu soudce odtajnit části pozměněné žaloby.

Paxton vedl koalici států, které tvrdily, že technologický gigant použil "vylučovací taktiku", aby narušil hospodářskou soutěž na trhu online reklamy.

Společnost Google již dříve serveru Insider sdělila, že Paxtonova žaloba je "neopodstatněná", a dodala: "Proti jeho nepodloženým tvrzením se budeme důrazně bránit u soudu."

Mluvčí společnosti Meta v pátek sdělil deníku Guardian: "Tyto obchodní vztahy umožňují společnosti Meta poskytovat inzerentům větší hodnotu a zároveň spravedlivě kompenzovat vydavatele, což vede k lepším výsledkům pro všechny."

Insider se obrátil na společnosti Google a Meta s žádostí o další komentář.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com

Nejnovější články