Airbus dostává objednávku na 255 letadel v první velké dohodě od vypuknutí Covidu

Foto: Pixabay

Airbus dostává objednávku na 255 letadel v první velké dohodě od vypuknutí Covidu

Airbus obdržel objednávku na 255 nových letadel od americké soukromé investiční společnosti Indigo Partners jako první významný obchod pro společnost od vypuknutí pandemie koronaviru.

Indigo, které založil a řídí investor Bill Franke, vlastní podíly v leteckých společnostech včetně Frontier v USA, maďarské Wizz Air, mexické Volaris a Jetsmart v Číně a Argentině.

Generální ředitel Airbusu Guillaume Faury v rozhovoru pro CNBC na Dubai Air Show řekl, že dohoda o letadle A321 je "velmi pozitivním signálem, že začínáme být opět na předních příčkách."

Hodnota transakce na osobní tryskáče nebyla odhalena, ale předpokládá se, že má hodnotu až miliard dolarů.

"Je to zakázka, která nás zavede do druhé poloviny dekády – to je pro Airbus velmi důležité, aby byl dlouhodobě zviditelněn, aby mohl plánovat výrobu, když se přesuneme z Covid-19, který byl omezeným poptávkou, do světa, který bude omezen nabídkou," řekl Faury Danu Murphymu z CNBC.

Dubai Air Show přichází v těžké době pro letecké společnosti poté, co byla mezinárodní letecká doprava zdecimována pandemií koronaviru. Země po celém světě uzavřely své hranice pro mezinárodní cestovatele v reakci na vypuknutí Covid-19, přičemž některé (například USA) se teprve začaly otevírat.

Průmysl byl zasažen kolapsem v počtu objednávek, ale očekávané oživení letecké dopravy v blízké budoucnosti posílí poptávku. Boeing v září uvedl, že očekává, že poptávka po nových letadlech v příštích dvou desetiletích vzroste.

Klimatická změna

"Covid změnil spoustu věcí, ale změna klimatu má také velký dopad na to, jak dopředu aerolinky objednávají," řekl Faury.

Letošní akce je hodně zaměřena na udržitelnost letecké dopravy, protože přichází v době konání klimatického summitu COP26. V sobotu se téměř 200 zemí po dvou týdnech jednání ve skotském Glasgow dospělo k dohodě, která se má pokusit zabránit nejhorším následkům klimatické krize, ale ne všichni jsou přesvědčeni, že byla úspěšná.

Faury však trval na tom, že COP26 nebyla selháním. "Byl to velmi důležitý krok - je to milník," dodal. Airbus chce být v čele "dekarbonizace letectví," řekl Faury pro CNBC.

"V Airbusu pevně věříme ve vodík. To je nejlepší způsob, jak nezanechávat uhlíkovou stopu ve vzduchu. Vyžaduje to spoustu inženýrství, spoustu práce - to je to, co teď děláme."

V září Airbus zveřejnil podrobnosti o třech koncepčních letounech poháněných vodíkem, které, jak doufá, vstoupí do provozu do roku 2035. Návrhy se liší velikostí a stylem, ale všechny jsou navrženy tak, aby měly nulové emise a jako primární zdroj energie používají vodík. Airbus na letošní akci předvádí "maketu" konceptu letadla ZEROe. "Dnes to není realita," řekl Faury, ale dodal, že cíl do roku 2035 je dost dobře možným scénářem.

Zdroje: cnbc.com, Pixabay

Podobné články