Foto: Unsplash

Je růst Netflixu opravdu u konce?

Na základě nedávných výsledků streamovacích akcií se zdá, že si to trh myslí.

Akcionáři společnosti, které se po většinu minulého desetiletí dařilo, se nyní začínají obávat, že dny rychlého růstu této populární streamovací akcie se možná chýlí ke konci. Ať to stojí, co to stojí, věřím, že Netflix má před sebou stále obrovskou příležitost. Jen to nebude tak snadné jako dosud, což přispívá k nejistotě.

Podívejme se blíže, zda je růst Netflixu skutečně u konce.

Spojené státy a Kanada se zdají být nasyceny

Během prvních tří měsíců roku 2022 ztratila společnost Netflix v regionu UCAN (USA a Kanada) 640 000 členů. S každým dalším čtvrtletím to začíná čím dál více vypadat, že tento trh dosáhl z hlediska čistého přírůstku zákazníků plató.

K 31. březnu měla společnost Netflix v UCAN 74,6 milionu členů a dalších 30 milionů domácností podle vedení sdílí hesla. Dohromady se těchto 105 milionů domácností blíží 116 milionům domácností kabelové televize v obou zemích na vrcholu tohoto odvětví v roce 2010.

Ještě znepokojivější je vyšší než očekávaný odliv zákazníků, který Netflix zaznamenal v 1. čtvrtletí v regionu UCAN. Tento trend podporuje tvrzení, že cenová síla společnosti, která je klíčovou součástí její investiční teze, může ve skutečnosti slábnout.

Pozitivní však je, že oznámený plán společnosti nabízet levnější předplatné podporované reklamou by měl pomoci přilákat zákazníky citlivé na cenu. A zároveň by mohla převést účty se sdílením hesla na platící domácnosti.

Mezinárodní trhy budou hnací silou růstu

Zatímco ve dvou nejvyspělejších zemích USA a Kanadě, se růst může zastavit, expanze na zahraničních trzích bude v budoucnu velkým hnacím motorem podnikání. V asijsko-pacifickém regionu (APAC) má Netflix v současné době 33,7 milionu předplatitelů a v prvním čtvrtletí vytvořil 11,7 % svých celkových příjmů ve výši 7,9 miliardy USD. Nejenže je APAC nejméně penetrovaným trhem Netflixu, ale byl to také jediný region, který v minulém čtvrtletí zaznamenal nárůst počtu členů.

V Indii, která má mít letos 653 milionů uživatelů internetu, se Netflix agresivně snaží získat nové zákazníky. Společnost nedávno snížila ceny, aby mohla lépe konkurovat Amazon Prime Video a Hotstar společnosti Walt Disney. Růst jistě může přijít ze zemí s nižšími příjmy, kde Netflix nabízí pouze mobilní tarify, ale příležitost k příjmům bude rozhodně omezená ve srovnání například s bohatšími UCAN.

V současné době je na světě přibližně 750 milionů předplatitelů širokopásmového připojení (a jejich počet stále roste) (kromě Číny, kde Netflix není dostupný). Za předpokladu, že se firmě podaří dosáhnout takové penetrace, jakou má v UCAN, i na dalších trzích po celém světě, je snadné si představit, že současná členská základna Netflixu, která činí 221,6 milionu, výrazně vzroste.

Nebude to snadné

Aby bylo jasno, nic z toho nebude snadné. Po většinu minulého desetiletí byl Netflix nejlepší a jedinou dostupnou možností streamování. Tento nedostatek konkurence znamenal, že firma přitahovala zákazníky jednoduše tím, že nabízela lepší uživatelský zážitek než tradiční kabelová televize. Nyní, když mají diváci na dosah ruky nekonečné množství možností, však Netflix musí najít jiné způsoby, jak se odlišit.

V dnešním ekonomickém prostředí však může být pro Netflix drahé ucházet se o nejlepší producenty a scénáristy a spolupracovat s nimi, zejména když o stejné talenty a smlouvy na obsah usilují další konkurenti s hlubokými kapsami.

Provozní marže Netflixu, která se v posledních letech zvyšovala o tři procentní body ročně, proto zůstane v letech 2022 a 2023 na stejné úrovni, zhruba 19-20 %. A přestože dlouho očekávaná ambice společnosti generovat od letošního roku kladné volné peněžní toky je stále na stole, akcionáře to příliš nepotěší, pokud se počet členů nebude zvyšovat.

Reed Hastings a jeho tým v minulosti prokázali, že jsou schopni v obtížných dobách změnit směr a otočit se, aby dosáhli vyšší úrovně růstu. Proto je těžké sázet proti tomuto manažerskému týmu. Přesto si myslím, že pro investory existuje lepší způsob, jak hrát na probíhající sekulární trend streamované zábavy.

Tento článek představuje pouze názor autora. Nejedná se o investiční radu ani doporučení.

Zdroje: fool.com, Unsplash.com

Podobné články