Autor: Radka Guzi

Jak poznat podvodný e-shop? A co dělat, když naletím?

Covidová doba bezesporu maximálně podpořila online prostředí, a to včetně internetových obchodů. Jaké jsou ale varovné signály na podvodný e-shop? A co pak dělat, když zboží přes podvodný internetový obchod nakoupíte?

Covidová doba bezesporu maximálně podpořila online prostředí, a to včetně internetových obchodů. I ti největší odpůrci internetového nakupování, tuto skutečnost prolomili a naučili se nakupovat i tímto způsobem. Bohužel s velkým rozmachem internetových obchodů souvisí také rozmach nepoctivých online obchodníků. Jelikož se nyní na internetu pohybuje mnohem více lidí, kteří nemají dostatek zkušeností, podvodníci mají opravdové žně.

Jak se ale vyvarovat nepříjemnostem z takových podvodů? Jak nepřijít o peníze a o vysněné objednané zboží? Přinášíme vám několik typů, které vám pomohou uchránit vaše finance a předejít tak spousty nepříjemnostem. Důležité je sdílet tyto informace zejména u našich rodičů a prarodičů. Největším pomocníkem je tu totiž prevence.

1.      Ceny v cizí měně

Narazíte na placenou reklamu na sociálních sítích, kliknete na pěkný kus oblečení a záhy zjistíte, že je na e-shopu uvedena cena pouze v cizí měně, například eurech nebo dolarech. To je mnohdy prvních signálem, že něco nebude v pořádku. Bohužel můžete narazit na podvodníka přímo z naší domoviny, který uvádí ceny v naší měně, a pak tento rozpoznávací fakt odpadá.

2.      Neobjednáváte zboží, nýbrž zprostředkování

Možná to bude znít absurdně, ale je to tak. Mnozí podvodníci totiž fungují tak, že si vytvoří e-shop s produkty z Číny, který pouze zprostředkovává obchod. Vy si tedy nekupujete zboží, nýbrž službu ve formě zprostředkování obchodu. To, že se jedná o tuto situaci, můžete zjistit pouze ve všeobecných podmínkách daného e-shopu, a to někdy i napsanou velmi drobným písmem. Důsledkem je, že zboží může dorazit až za několik měsíců, v jiné kvalitě, anebo nikdy. S tímto typem podvodu je také spojena nepřesná cena objednaného zboží, protože k již zaplacené částce si musíte po několika měsíců připočíst také cenu cla popřípadě dopravy.

3.      Platba pouze předem

Internetové obchody, které nenabízejí možnost platby dobírky, jsou zkrátka nedůvěryhodné. Ovšem pokud se jedná o zakázkovou výrobu, toto tvrzení neplatí. Pokud se ovšem jedná o zboží, například o oblečení či šperky a daný internetový obchod tuto možnost platby nenabízí, raději se mu vyhněte obloukem.

4.      Platba pouze kartou

Máte plný košík, vyplněné vaše osobní údaje a jste na samém konci online objednávky. A náhle zjistíte, že si zboží můžete objednat, jen pokud ho zaplatíte dopředu a pouze kartou. To je další signál, že e-shop nemusí být důvěryhodný.

5.      Stejné nebo nekvalitní fotografie

Mnoho podvodných e-shopů používá stejné fotografie jako jsou například na čínských portálech. I to pro vás může být signálem, že daný internetový obchod není takový jaký se na první pohled zdá.

6.      Nemá „ověřeno zákazníky“

Využití různých srovnávacích portálů, které mohou danému e-shopu dát „nálepku“ jako například: „Ověřeno zákazníky, “ „Shop roku“ a jiné zvyšují důvěryhodnost daného internetového obchodu. Navíc si zde můžete přečíst nespočet recenzí od jejich zákazníků.

7.      Špatné recenze e-shopu

Nejste-li si jistí, zkuste si zadat název e-shopu do internetového vyhledavače, záhy uvidíte, jaké zkušenosti mají ostatní lidé s tímto internetovým obchodem. I tato drobnost vám totiž může pomoci, abyste nepřišli o své peníze.

8.      Sídlo firmy

I informace, které naleznete v sekci „Kontakty“ mohou být vodítkem. Pokud totiž zjistíte, že sídlo firmy, která provozuje internetový obchod, sídlí v jiném státě, například v jiném než v Evropě, můžete pomalu začít nabývat podezření, že se nemusí jednat o slušného obchodníka.

 

Co dělat, když naletím?

Pokud se stanete obětí podvodného internetového obchodu, je nutné reagovat co nejrychleji. Čas zde hraje hlavní roli. Důležité je kontaktovat svoji banku, ze které jste platbu poslali. Banka vám mnohdy může pomoci celou záležitost vyřešit jako tzv. spornou transakci a pomocí reklamace platby, máte šanci dostat své peníze zpět.

V žádném případě komunikaci s e-shopem nemažte, naopak vše si ukládejte. Celou situaci můžete online nahlásit na Českou obchodní inspekci. Zde nečekejte návratnost finanční částky, ale pomůžete tím k tomu, aby se další lidé také nenachytali.

Přispějte svojí recenzí k ostatním. Nebojte se mluvit o tomto podvodu, přinese vám to určitou formu úlevy, a navíc pomůžete i ostatním.

Pokud je částka vyšší můžete se samozřejmě obrátit na Policii ČR. Zde budete potřebovat veškeré podklady a výsledek může být velmi nejistý.

Využijte služby pojištění kybernetických rizik. Dnes už jsou pojistitelé, kteří vám vaše finanční prostředky vrátí zpět, pokud se spálíte s podvodnými e-shopy. Výše pojistného si přitom pohybuje přibližně od 70 Kč měsíčně a může se vztahovat pro celou rodinu. Některé banky tuto službu navíc nabízejí i zdarma k běžnému účtu. I tímto způsobem tak můžete z této nepříjemné situace vyváznout v klidu bez finanční újmy.

 

Zdroje:

unsplash.com

 

Nejnovější články