Foto: Unsplash

Opravdu se Google snaží koupit Pinterest?

Pokud ano, je to pravděpodobně motivováno jedinečnou schopností Pinterestu předvídat chování spotřebitelů.

Mateřská společnost Googlu Alphabet (GOOG -1,39 %) (GOOGL -1,40 %) možná zvažuje akvizici platformy pro prohlížení obrázků Pinterest (PINS -2,67 %). A to proto, že Pinterest disponuje něčím nesmírně cenným, co by společnost Alphabet v měnící se ekonomice reklamy určitě ráda měla.

Nenechte se zmást cenou akcií, která oproti svému historickému maximu klesla o více než 70 %. Tady jsou argumenty pro Pinterest a jeho potenciálního nápadníka.

Kde se vůbec vzaly tyhle šílené zvěsti?

Šéf společnosti Alphabet Sundar Pichai vystoupil začátkem tohoto měsíce na konferenci Code Conference. Hovořil o mnoha věcech, které se ve společnosti dějí, včetně vývoje na reklamním trhu a obav z umělé inteligence. Na konci rozhovoru však tazatel stočil řeč na fúze a akvizice (M&A).

Na otázku, zda je Pinterest cílem akvizice, se Pichai zarazil: "Podívejte, nemohu se vyjadřovat k několika, k žádným transakcím v oblasti fúzí a akvizic."

Podle jeho slov je Pinterest cílem akvizice. Poté se ovšem na návrh tazatele, že by se k nim mohl vyjádřit, pokud by chtěl, ovšem jen ovacky usmál.

Možná byl Pichai z celého rozhovoru jednoduše nesvůj a s odpovědí ohledně Pinterestu se potýkal z tohoto důvodu. Tazatel však před chvílí položil Pichaiovi stejnou otázku týkající se Twitteru, na kterou zdánlivě snadno odpověděl. Alphabet podle něj nehodlá Twitter koupit. Drama, které se odehrává s Elonem Muskem, Pichai jednoduše sleduje s "popcornem"

.

Pichai odpověděl na otázku týkající se získání Twitteru. V případě Pinterestu tak neučinil. A to vede některé k domněnce, že společnost Alphabet skutečně oslovila Pinterest ohledně potenciální akvizice.

Proč je Pinterest cenným akvizičním cílem

Pichaiovy komentáře na konferenci Code Conference jsou pouze nepřímým důkazem. Nebylo by to však poprvé, co by se velká technologická společnost zajímala o odkoupení Pinterestu. Společnost PayPal Holdings se údajně loni snažila koupit Pinterest za 45 miliard dolarů. Tržní kapitalizace společnosti PayPal se v té době pohybovala kolem 300 miliard dolarů, zatímco tržní kapitalizace Pinterestu tehdy činila přibližně 35 miliard dolarů.

Tržní kapitalizace obou společností mohutně klesla - PayPal se propadl na přibližně 105 miliard dolarů, zatímco Pinterest má hodnotu přibližně 16 miliard dolarů. A pokud jde o Pinterest, jeho akcie se propadly kvůli propadu uživatelských ukazatelů. Kdysi se věřilo, že Pinterest by mohl potenciálně přilákat miliardy uživatelů jako Meta Platforms. Společnost však dosáhla vrcholu na úrovni 478 milionů aktivních uživatelů měsíčně již v prvním čtvrtletí roku 2021 a od té doby neustále klesala až na dnešní úroveň pouhých 433 milionů aktivních uživatelů měsíčně.

Na první pohled se zdá, že význam Pinterestu klesá, což sotva vypadá jako platforma hodná pozornosti společností PayPal a Alphabet. Pinterest však neustále zvyšuje svou monetizaci a z průměrného příjmu na aktivního uživatele (ARPU) ve výši 1,04 USD v 1. čtvrtletí 2021 se dostal na 1,54 USD ve 2. čtvrtletí 2022. To je podstatná hodnota.

O co se pravděpodobně zajímají společnosti Alphabet a PayPal: Pinterest neustále zvyšuje svou monetizaci díky svým skutečně jedinečným perspektivám a vhledům do chování spotřebitelů. Společnost rok co rok dokazuje, že ví, co lidé chtějí, a to prostřednictvím své každoroční zprávy Pinterest Predicts - v roce 2021 se ukázalo, že zpráva byla z 80 % správná.

Společnost Alphabet generuje většinu svých příjmů prostřednictvím reklamy. Hra se však pro reklamní akcie mění. Spotřebitelé se stále více zajímají o soukromí a vlády více regulují. Z tohoto důvodu hodlá společnost Alphabet v roce 2024 skoncovat se soubory cookie třetích stran. Hrozí však, že její reklamy budou méně účinné, což by následně vedlo k nižším sazbám za reklamu.

Získání společnosti Pinterest a jejích poznatků o spotřebitelích by jí mohlo výrazně pomoci zůstat v reklamě efektivnější a zároveň se zbavit sledování.

U společnosti PayPal investoři často zapomínají, že má i obchodní část svého podnikání - 35 milionů aktivních obchodních účtů ve druhém čtvrtletí roku 2022, což je nárůst oproti 32 milionům ve stejném čtvrtletí roku 2021. Součástí strategie společnosti je poskytovat obchodníkům údaje o záměrech spotřebitelů, aby lépe věděli, čemu mají dávat přednost. Přesně to by Pinterest mohl poskytnout, kdyby se dohoda uskutečnila.

Pinterest je stále cennou společností

Nakonec nevíme s jistotou, zda společnost Alphabet skutečně hodlá Pinterest získat, nebo zda už o této zvěsti nikdy neuslyšíme. Domnívám se však, že jsme se přesvědčili, že společnost Pinterest má hodnotu, i když se od svého vstupu na burzu v roce 2019 snaží vytvářet hodnotu pro akcionáře.

Přesto se domnívám, že Pinterest je i dnes akcií, kterou stojí za to koupit, a to i přes potíže s uživateli. Její růst ARPU ukazuje její hodnotu pro inzerenty, pravděpodobně díky jejímu pohledu na spotřebitelské trendy. Díky tomu by se Pinterest mohl stát ještě atraktivnější platformou, pokud se globální ekonomika dostane do recese; inzerenti by pravděpodobně celkově snížili výdaje a soustředili by je na platformy, kde je návratnost nejlepší. A Pinterest by byl hlavním uchazečem o tyto soustředěné peníze.

Zdroje: fool.com, Unsplash.com

Podobné články