Pro mnoho správních rad, které najímají vysoce postavené manažery, není novým cílem pouze hospodářský výsledek. Zatímco dříve správní rady při výběru vedoucího pracovníka upřednostňovaly jeho schopnost přinášet zisk, nový harvardský výzkum zjistil, že nová dovednost má přednost před všemi ostatními: emoční inteligence/sociální dovednosti.
Výzkumníci prošli téměř 5 000 popisů pracovních pozic vedoucích pracovníků od společnosti Russel Reynolds, která se zabývá vyhledáváním vedoucích pracovníků, z let 2000 až 2017. Zjistili, že společnosti hledající generálního ředitele, finančního ředitele a další vrcholové pozice nejčastěji uváděly klíčová slova točící se kolem emoční inteligence, sebeuvědomění a schopnosti dobře spolupracovat s ostatními.
Emocionální inteligence je schopnost číst emoce druhých lidí nebo odvodit, jak se cítí, a využít tyto informace k navázání kontaktu s ostatními.
Výzkum navazuje na rostoucí počet studií zdůrazňujících význam této dovednosti. Podle výzkumu provedeného platformou pro hodnocení softwaru Capterra, který byl zveřejněn v lednu, bylo zjištěno, že manažeři s vysokou emoční inteligencí jsou o 11 % úspěšnější při dokončování projektů než ti, kteří uvedli, že mají nízkou emoční inteligenci. Studie z roku 2009 publikovaná v časopise Leadership & Organization Development Journal zjistila, že vedoucí pracovníci, kteří mají vyšší úroveň empatie a sebeúcty, mají větší pravděpodobnost, že přinesou společnosti vysoké zisky.
"Je to klíčová dovednost pro vedení lidí, o které se podle mého názoru bude v budoucnu mluvit častěji," řekla Arquella Hargroveová, konzultantka v oblasti rozmanitosti a inkluze a koučka pro vedení lidí.
Uprostřed volání po rasové rovnosti a diverzitě, rovnosti a inkluzi konzultanti uvedli, že očekávají, že poptávka po dovednostech v oblasti emoční inteligence v příštích několika letech ještě vzroste.
"Pokud se snažíme soustředit na lidskost a přijímat lidi takové, jací jsou, musíte mít dovednosti porozumění a empatie," řekla Doris Quintanilla, výkonná ředitelka a spoluzakladatelka společnosti The Melanin Collective, která se zabývá poradenstvím v oblasti DEI.
Jak vypadá emoční inteligence a jak ji budovat
Existuje více částí emoční inteligence, na jejichž zlepšení mohou vedoucí pracovníci (a manažeři obecně) pracovat. Spadají do několika širokých kategorií, vysvětlují Daniel Goleman, známý autor knihy "Emoční inteligence 2.0", a Richard E. Boyatzis, profesor psychologie na Case Western Reserve University.
Jednou z nich je sociální uvědomění: neboli schopnost vžít se do situace někoho jiného. Je to schopnost empatie, píší v časopise Harvard Business Review.
Chcete-li zvýšit svou empatii, doporučují Hargrove a Quintanilla vedoucím pracovníkům, aby věnovali více času poznávání svých zaměstnanců z nedostatečně zastoupeného a marginalizovaného prostředí. Pozvěte je, aby se podělili o své zkušenosti, a naslouchejte jim. Kromě toho se vzdělávejte četbou knih o antirasismu.
"Krásné na tom je, že když vedoucí pracovníci naslouchají svým kolegům z různých prostředí, začnou si těchto odlišností vážit. Díky nim se lidé cítí být začleněni do týmu," říká Hargrove.
Další součástí emoční inteligence je to, jak dobře zvládáte vztahy neboli schopnost efektivně komunikovat a spolupracovat s ostatními.
"Jednou ze součástí emoční inteligence je požádat o zpětnou vazbu a umět ji přijmout. To dělá manažery a lídry lepšími," řekla.
Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com