Autor: Radka Guzi

Black Friday – výhodný nákup nebo marketingový tah?

Tento víkend na všech internetových portálech nebo v jiných reklamních prostorách doslova „útočí“ na potencionální zákazníky tzv. Black Friday. Tato akce doslova „křičí“, že obchody nabízejí své produkty za velmi atraktivní ceny, a kromě slev nabízejí ke koupi jejich výrobků také dárky.

Tento víkend na všech internetových portálech nebo v jiných reklamních prostorách doslova „útočí“ na potencionální zákazníky tzv. Black Friday. Tato akce doslova „křičí“, že obchody nabízejí své produkty za velmi atraktivní ceny, a kromě slev nabízejí ke koupi jejich výrobků také dárky.

Trend Black Friday vznikl v Americe jako druhý den po Díkuvzdání. Jedná se o marketingovou akci, kdy obchody nabízí mnohdy i 50 % slevy. V České republice tomuto trendu podlehly zejména internetové obchody a známé obchodní značky. Ovšem každým rokem se k této akci přidává čím dál tím více obchodníků.

Výhodný čas na vánoční dárky

Taková slevová akce přímo až vybízí k tomu, aby se zákazníci začali zásobovat zbožím na vánoční dárky. Při této včasné koupi se nabízejí velmi atraktivní ceny, které mohou při nákupu vánočních dárků ušetřit i tisíce korun.

Vzhledem k celkovému zdražování kvůli inflaci se taktéž nabízí to, aby se zákazníci dostatečně zásobovali oblíbeným zbožím, jelikož je velmi pravděpodobně, že po novém roce budou ceny za tyto komodity ještě vyšší než letos na konci roku.

Chování zákazníků

Většina obchodníků přiznává, že o marketingovou akci Black Friday jim stoupou tržby téměř o třetinu a mnohdy se také rozšíří jejich základna nakupujících o nové zákazníky. Vyšší poptávku v tomto období zaznamenávají rovněž dopravní společnosti, kterým stoupne počet přepravovaných balíků.

Za doby pandemie se většina nákupů přesunula do online prostředí. Internetové obchody navíc začali využívat i ti, kteří dříve e-shopy vůbec nenavštěvovali. Tomuto chování také odpovídaly tržby internetových obchodů. Letošní rok a zejména konec letošního roku s sebou ovšem přináší úplně jinou nákupní atmosféru.

Letošní Black Friday je ovlivněn vysokou inflací a energetickou krizí, což nakupující více nutí přemýšlet nad tím, co vlastně kupují. Zákazníci jsou ve svém nakupování spíše zdrženlivější a více porovnávají zboží s konkurencí. Pakliže se rozhodnou dané zboží zakoupit, mnohdy ještě vyčkávají až obchodník přijde s nějakou akční nebo výprodejovou nabídkou. Obchody, zejména pak ty internetové letos patrně více musí pracovat s akcemi a různými slevami. Rozhodujícím faktorem pro konečného zákazníka může být i kromě slevy například nabídka dopravy zdarma nebo přibalení zajímavého dárku.

Změna chování zákazníků je také způsobena určitou nejistotou z budoucnosti. Spousta zákazníků je i právě proto obezřetnější, jelikož si není jistá tím, jak budou vypadat jejich náklady v novém roce.

Není sleva jako sleva

Ačkoliv nás obchodníci lákají ke koupi různými slevami, není vždy sleva jako sleva. Někteří zákazníci se totiž v rámci této marketingové akce ozývají také s tím, že určité zboží například kabelku, obuv, parfém či jiné, mají vyhlídnuté již několik týdnů. Jenomže při čekání na Black Friday se jim stalo to, že na zboží byla sice uvedena % sleva, ovšem cena po slevě byla vyšší než před měsícem.

Jak je to možné? Nabízený produkt byl pár dní před Black Friday zdražen a následné promítnutí slevy bohužel nestačilo na to, aby se vyrovnalo ceně před měsícem. Někteří obchodníci toto jednání komentují jako reakci na aktuální ekonomickou situaci, ovšem tato odpověď zákazníky zřejmě jen tak neuspokojí. Na místě je proto zákazníkova obezřetnost, aby nedošlo k tomu, že se zákazník nechá napálit případným marketingovým tahem, který je ve finále vyjde na mnohem více peněz.

 

Zdroje:

unsplash.com

Nejnovější články