Jak se nestát otrokem úspěchu a předejít stresu a syndromu vyhoření

Foto: Unsplash

Jak se nestát otrokem úspěchu a předejít stresu a syndromu vyhoření

Dnešní doba je velmi rychlá a co se týká požadavků na práci, tak ty jsou čím dál tím vyšší. Vysoké pracovní nasazení a podmanění se této situace může být nastartováním nepříjemných a nezdravým fyzickým a psychickým stavům, které vám sníží kvalitu života.

Začíná to velmi nenápadně. Přijdete v pátek večer domů a jste velmi vyčerpaní. Řeknete si, že to není nic divného, je přeci konec pracovního týdne. Jenomže se jedná o velmi lživou domněnku. A tato lež se vám pokouší zakrýt problém, který postupem času bude jen narůstat a pak si vybere svojí daň. Být vyčerpaní v pátek v podvečer opravdu v pořádku není. Zkuste si vzpomenout na dobu, kdy jste chodili na střední školu a v pátek se ozvalo poslední zvonění ve škole, které ohlašovalo konec výuky. Pamatujete si ten příliv energie? Dospívající děti nemají totiž syndrom vyhoření a nepřistupují na myšlenku, že by jejich týden a energie končila pátkem, a to posledním zvonění ve škole.

V čem je to tedy jiné? Co se od našich školních let změnilo? A proč jdeme tak často naproti stresu a syndromu vyhoření? Čím jsme starší tím více přijímáme svět kolem sebe ve formě „nonstopu“. Přijímáme, že obchody, rychlá občerstvení, ale i informace v digitálním světě, vše je dostupné 24 hodin denně. Tyto myšlenky se poté projektují i do naší práce. Jsme přeci „nonstop“ k dispozici ke komunikaci například formou „what’s up“ skupině. Zaměňujeme pojmy jako například efektivnost za „24hodinovou dispozici.“

Vybité baterky

Tlak na neustálou aktivitu, která mnohdy stírá hranice s osobním životem přináší jediné, a to „vybité baterky“. Žijeme představou, že v práci a v dnešní době obecně se mají dobře jen ti nejvýkonnější a sázíme na kvantitu místo kvality.

Symptomy vyhoření:

1.      Nepřetržitá únava

Syndrom nepřetržitého vyčerpání, jak v podobě fyzické či duševní je mnohdy prvním příznakem syndromu vyhoření. Únavou nám většinou naše tělo dává signál, že něco není v pořádku. Může to být také prvotní a nenápadný symptom jiných onemocnění.

2.      Úzkost

Tento emoční stav se projevuje nejčastěji pocitem, že člověk nic nestíhá a že nemá svůj život pod kontrolou.

3.      Zvýšená frustrace prací a kolegy

Dlouhodobý stres přerůstá až v frustraci. Máte toho tolik, že už jen samotný zvuk zvonícího telefonu vám způsobí, že se vám stáhne žaludek a udělá se vám špatně. Nebo tento pocit ve vás vyvolává váš nadřízený a vy už tento stav opravdu nejste schopni korigovat.

4.      Problémy se spánkem

Spánek je pro naše fyzické a duševní zpraví naprosto nepostradatelný. Trápíme-li se v pracovním prostředí, projeví se to i v našem spánku. Může se jednat o nespavost, o velmi přerušované nebo nekvalitní spaní.

5.      Fyzické projevy

Mezi další symptomy patří i fyzické projevy, jako je například bolest hlavy, problémy se zažíváním, nebo změny na naší kůži. Kopřivka, vyrážka a akné mohou být fyzickým projevem vyhoření.

6.      Psychické projevy

K duševním projevům syndromu vyhoření patří zejména ztráta schopnosti koncentrace, vysoká podrážděnost, ztráta radosti a štěstí, pesimistický a negativní přístup k celému světu.

7.      Další projevy

Syndrom vyhoření se může projevovat snížením produktivity a výkonnosti, zvýšením příjmu alkoholu, tabáku, kofeinu, nebo ztrátou či nárustem chuti k jídlu. Obecně se vytrácí chuť na sexuální život u žen se dokonce dostávají stavy, kdy se žena stává neplodnou.

 

Změna pohledu na úkoly

Je naprosto nezbytné si uvědomit jeden fakt: „Čas je neobnovitelný zdroj, ale energie je obnovitelná.“ To, že máte diář naplněný úkoly od rána do večera, totiž neznamená, že jste výkonní. Čas nemůžeme vrátit zpět, ale energii ano. Musíte se na svůj seznam úkolů podívat znovu, a to nikoliv z hlediska časového, ale z hlediska vaší energie. Syndromu vyhoření předejdete tak, že budete co nejefektivněji pracovat se svojí energií nikoliv časem.

Pokud se dobře vyspíme, jsme odpočatí, uděláme mnohem lépe a více úkolů. Abychom předešli syndromu vyhoření a stresu musíme se opravdu sami zamyslet nad tím, co a kdo nám „dobíjí naše fyzické a emoční baterky.“ Tyto skutečnosti pak musíme zahrnout do našich denních aktivit. Jedná se o velmi individuální záležitost, protože každý jsme nastavený jinak, jsou ovšem témata, která stojí nad zamyšlením snad u každého, například: procházky, jóga, plavání, sport, meditace čtení, malování, kino, večeře, setkání s přáteli, rodinou a další.

Řízením svojí energie, nikoliv svého času odvrátíme syndrom vyhoření a vneseme do svých životů plno šťastných a spokojených okamžiků.

 

Zdroje:

MÜHLFEIT, Jan a Melina COSTI. Pozitivní leader: jak energie a štěstí pohánějí špičkové týmy na cestě k úspěchu. Přeložil Viktor JUREK. V Brně: Management Press, 2017. ISBN 978-80-265-0591-4.

Unsplash

 

Podobné články