Kolik varovných signálů ještě Mark Zuckerberg potřebuje vidět, než svůj metaverzál odpojí?

Foto: Unsplash

Kolik varovných signálů ještě Mark Zuckerberg potřebuje vidět, než svůj metaverzál odpojí?

Výlet Marka Zuckerberga do metaversa vykazuje v posledních týdnech stále více varovných signálů.

Zuckerberg by se měl zastavit, zamyslet a položit si jednu důležitou otázku.

Vedoucí společnosti Meta loni při změně názvu společnosti z Facebooku prohlásil, že metaversum bude "mainstreamem" za pět až deset let. Budoucnost jeho společnosti je však vystavena zkoušce právě teď a tady, zatímco nákladné iniciativy zřejmě vyvolávají u veřejnosti hlasité "meh".

Zuckerbergova vize narazila v poměrně krátké době na vážné překážky, jak nedávno informovalo několik médií, včetně The Wall Street Journal a The New York Times - a ekonomická nejistota již donutila Zuckerberga zmrazit nábor zaměstnanců a přijmout další opatření, která zaměstnance vyděsila.

Po celou dobu Meta utratila za Zuckerbergův vášnivý projekt 15 miliard dolarů.

"I nadále se jedná o riskantní sázku Zuckerberga a týmu, protože prozatím sázejí peníze na budoucnost, zatímco v hlavním oboru podnikání mají i nadále obrovský protivítr," řekl minulý týden pro Insider technologický analytik společnosti Wedbush Securities Dan Ives.

Pro nezasvěcené je metaverze koncept - nebo módní slovo, záleží na tom, koho se zeptáte -, který se v posledním roce prosadil mezi technologickými a mediálními společnostmi jako další krok ve virtuálním propojení.

Sám Zuckerberg ji označil za "nástupce mobilního internetu". Generální ředitel společnosti Apple Tim Cook si naopak není jistý, zda by většina lidí vůbec dokázala definovat, co to metaverze je.

Zuckerberg je však v této myšlence zcela zapálený a dokonce změnil název své společnosti, aby odrážel tuto velkou sázku. Vychvaluje, že již existuje technologie, která lidi do virtuálních světů vypouští.

To se týká i náhlavní soupravy Meta Quest 2, která stojí 400 dolarů a dokáže uživatele zapojit do virtuální reality Horizon Worlds společnosti Meta. Celkový zážitek z pobytu v metaverzu společnosti Meta je však zatím nedostatečný - a to jak pro veřejnost, tak dokonce i pro lidi uvnitř společnosti.

Meta minulý měsíc pozastavila zavádění nových funkcí pro Horizon, jak uvedl WSJ, kvůli stížnostem uživatelů, jako je nedostatek dalších lidí, se kterými by mohli komunikovat, a obtěžování.

Tady je jen několik usvědčujících údajů v článku WSJ, který vychází z interních dokumentů, které získal:

Zvyšuje se také bariéra vstupu na trh. John Carmack, poradenský technický ředitel společnosti Meta pro virtuální realitu, nedávno přiznal, že ke zvýšení ceny náhlavní soupravy Quest o 100 dolarů došlo proto, že bezplatné aplikace, z nichž má Meta malé příjmy z nákupů v aplikacích, jsou populárnější než její prémiové hry.

Metaverzní experiment společnosti Meta tedy nezačíná zrovna slibně. Dokonce i halasná oznámení, jako jsou nové virtuální nohy Marka Zuckerberga, se ukázala jako marketingové chmýří ukazující, co chce společnost vytvořit, a ne jako skutečně fungující funkce.

Je to tak chaotické, že dokonce i tým pracující na aplikaci Horizon metaverse téměř nepoužívá, jak vyplývá z interní poznámky, kterou získal server The Verge.

"Proč si produkt, který jsme vytvořili, nezamilujeme natolik, abychom ho používali neustále," napsal podle serveru The Verge v poznámce viceprezident společnosti pro metaverse Vishal Shah. "Jednoduchá pravda je, že když ho nemáme rádi my, jak můžeme očekávat, že ho budou mít rádi naši uživatelé?".

Dobrá otázka!

Několik dalších dobrých otázek: Kolik varovných signálů ještě Zuckerberg potřebuje vidět? Jak dlouho je příliš dlouho na to, aby se stále nalévaly peníze do snahy, která má zatím jen málo hmatatelných výsledků?

A konečně, v jakém okamžiku přehodnotit poslání?

Doufejme, že spíše dříve než později.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash

Podobné články