Autor: Petr Jůn

Jak Amazon překonává trable s dodavatelským řetězcem

Společnost Amazon si již několik let v tichosti pronajímá soukromé nákladní lodě, vyrábí vlastní kontejnery a pronajímá letadla, aby měla lepší kontrolu nad komplikovanou přepravou online objednávek.

Společnost Amazon si již několik let v tichosti pronajímá soukromé nákladní lodě, vyrábí vlastní kontejnery a pronajímá letadla, aby měla lepší kontrolu nad komplikovanou přepravou online objednávek. Nyní, kdy mnoho maloobchodníků panikaří kvůli chaosu v dodavatelském řetězci, pomáhají Amazonu tyto kroky vyhnout se dlouhým čekacím dobám na volné místo v nejrušnějších přístavech v zemi Long Beach a Los Angeles. Čekací lhůta činí až neskutečných 45 dní.

Díky tomu, že si Amazon pronajímá soukromé nákladní lodě pro přepravu svého zboží, může kontrolovat, kam jeho zboží putuje, a vyhnout se tak těmto nejpřetíženějším přístavům. Společnost Amazon se pustila do utrácení, aby měla pod kontrolou co největší část přepravního procesu. V roce 2020 vynaložil na dopravu více než 61 miliard dolarů, což je nárůst oproti necelým 38 miliardám v roce 2019. Nyní Amazon podle společnosti SJ Consulting Group přepravuje 72 % svých vlastních zásilek, zatímco v roce 2019 to bylo necelých 47 %.

Kontrolu nad přepravou společnost přebírá i díky tomu, že si v Číně vyrábí vlastní 53stopé nákladní kontejnery. Kontejnerů je nedostatek, čekací doby jsou dlouhé a ceny prudce vzrostly z necelých 2 000 dolarů před pandemií na dnešních 20 000 dolarů. "Amazon vyrobil pravděpodobně 5 000 až 10 000 těchto kontejnerů za poslední dva roky," řekl analytik námořní přepravy Steve Ferreira. "Vytvořením vlastních kontejnerů si v podstatě zaručují, že pro ně bude k dispozici vybavení," uvedla Lauren Beagenová, námořní právnička a zakladatelka společnosti Squall Strategies.

Amazon však není jediný kdo takto řeší dodavatelskou krizi. V letošní sezóně si několik dalších velkých maloobchodních prodejců - Walmart, Costco, Home Depot, Ikea a Target - pronajímá vlastní plavidla, aby obešli nejrušnější přístavy a dostali své zboží dříve k vykládce. Pro některé zboží s nejvyšší marží se Amazon přístavům zcela vyhýbá, protože si údajně pronajal nejméně deset dálkových letadel, která mohou menší množství nákladu dopravit přímo z Číny do USA mnohem rychleji. Jedno z přestavěných letadel Boeing 777 může přepravit 220 000 liber nákladu. 

Přesto všechno Amazon od ledna 2021 podle platformy pro správu elektronického obchodu CommerceIQ zaznamenal 14% nárůst počtu položek, které nejsou skladem, a průměrný nárůst cen o 25 %.

Zdroje: cnbc.com, unsplash.com

Nejnovější články