Foto: Unsplash

Volodymyr Zelenskyj je ztělesněním odolnosti. Je to jeden z mnoha rysů, které mohou lídři firem v těžkých časech napodobovat

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj prochází jednou z největších geopolitických událostí od druhé světové války. Lídři všech typů, ale zejména generální ředitelé, se mohou od Zelenského učit jeho přístupu k řešení krizí.

O víkendu navštívil znovudobyté město Izjum na severovýchodě Ukrajiny, naléhavě požádal západní představitele o další pomoc a podělil se o poselství naděje pro svůj lid, který je od února pod útokem ruských sil.

"Můžete dočasně obsadit území našeho státu. Ale rozhodně nemůžete okupovat ukrajinský lid," řekl Zelenskyj.

Jeho houževnatost je jen jednou z několika efektivních vůdčích vlastností, kterými ukrajinský šéf disponuje, jak tvrdí obchodní konzultanti, kteří se zaměřují na management.

Přestože vedení země je jistě odlišné od vedení firmy, existují zde podobnosti. Stejně jako prezidenti jsou i generální ředitelé zodpovědní za dohled a péči o skupinu lidí. Mnozí z nich dohlížejí na rozpočty, které jsou srovnatelné nebo dokonce větší než hrubý domácí produkt některých zemí. Jsou zodpovědní za plnění určitých cílů, jsou na očích veřejnosti a stále častěji se od nich žádá, aby rozhodovali o globálních otázkách, jako je klimatická krize nebo diskriminace.

V posledních několika měsících byl Zelenskyy - často oblečený v kamuflážově zelených tričkách a svetrech na zip - vidět. Zveřejňoval videa z ulic Kyjeva, hlavního města své země, a v rozhovorech pro média opakoval jasná poselství. Pronesl emotivní projevy ke světovým politikům, v dubnu virtuálně promluvil na letošním udílení cen Grammy a nedávno začátkem tohoto měsíce virtuálně zazvonil na úvodní zvonek newyorské burzy.

Zelenskyj podle profesorů mezinárodních vztahů a obchodu představuje novou éru krizového vedení. Generální ředitelé mají možnost se od něj učit.

"Historie bude na Zelenského pohlížet velmi příznivě," řekl William B. Eimicke, profesor na Fakultě mezinárodních a veřejných vztahů Kolumbijské univerzity. "Dobří vůdci si uvědomují, že jsou jen tak dobří, jak dobří jsou lidé, kteří je následují. A oni jsou vlastně zosobněním týmu organizace, společnosti, kterou reprezentují. Nejsou odděleni a odděleni."

Přejděte k věci

V době krize jsou lidé vystresovaní a přetížení a nechtějí vynakládat duševní energii na luštění dlouhých vět nebo zdlouhavých argumentů, říká LaToya Evansová, veteránka krizové komunikace.

"Ve skutečnosti jde o spojení. Mluvíte o lidech, kteří jsou ve velkém stresu, o lidech, kteří se evakuují, o lidech, kteří přišli o domov, o své podnikání," řekla. "Nechtějí slyšet PR řeči."

Styl projevu ukrajinského vůdce se vyznačuje krátkými větami, živou obrazností a empatií, což ho činí účinným.

"Jsem tady. Neskládáme zbraně," řekl Zelenskyj ve videu na Twitteru, které bylo přehráno více než 19 milionkrát. "Tak to je. To je vše, co jsem vám chtěl říct. Sláva Ukrajině."

Zelenskyj nás učí, že účinná sdělení jsou jasná a stručná. Vidíme to i ve světě byznysu. V memorandu, které generální ředitel společnosti Nestlé Mark Schneider rozeslal v době vrcholící pandemie v roce 2020, uvedl tři jasné body, které chtěl, aby si zaměstnanci odnesli. Memo generálního ředitele společnosti Intuit Sasana Goodarziho z roku 2020 po vraždě George Floyda bylo napsáno jasným jazykem. Nejúspěšnější memoranda po Floydově vraždě totiž vybízela k obtížným rozhovorům, nastiňovala konkrétní plány a apelovala na emoce, uvedli pro Insider odborníci na vztahy s veřejností.

Vedení z první linie

Zelenskyj měl příležitost uniknout strádání, když mu prezident Joe Biden nabídl pomoc při odchodu z Ukrajiny, když Rusko zahájilo útok. Ukrajinský vůdce však zůstal.

Experti toto rozhodnutí přirovnali k rozhodnutí generálního ředitele, který se rozhodne odjet na místo katastrofy nebo krize, místo aby se schoval ve své kanceláři nebo doma. Výzkumná práce z roku 2021 publikovaná v časopise Academy of Management Journal zjistila, že vedoucí představitelé podniků, kteří jdou příkladem, zvyšují produktivitu svých podniků.

"Zelenskyj se postavil do čela, přestože konečnou cenou v jeho případě mohl být jeho vlastní život," řekl Vesko Garčević, profesor Bostonské univerzity, který dříve působil jako velvyslanec Černé Hory v Bruselu pro NATO. "Neschovává se za tlusté zdi prezidentského paláce ani neponižuje své podřízené před kamerami, aby ukázal svou moc."

Nejúčinnější vůdci nevedou krize z jednacích síní nebo z rohových kanceláří, řekl Ceeon D. Quiett Smith, profesor komunikace na Grambling State University.

"Prezident Zelenskyj chápe, že lidé - děti, rodiny, muži a ženy - jsou Ukrajina a že svoboda je srdcem Ukrajiny," řekla. "Jeho krizová strategie je jednoduchá. Každé jeho poselství, vizuální narážka a akce se zaměřují na lidi."

Ukažte svou lidskost

Když jsou okolnosti těžké, lidé jsou pravděpodobně emocionální a chtějí mít pocit, že jejich emoce jsou potvrzeny. Zelenskyj používá rétorickou strategii patosu neboli emocí, říká Alyssa Farah Griffinová, pracovnice Institutu politiky a veřejné služby na Georgetownské univerzitě. Tím si získává podporu. Značný počet ukrajinských žen odmítá na příkaz vlády odejít a místo toho se chopí zbraní. A mezinárodní dobrovolníci, včetně amerických veteránů, cestují na Ukrajinu, aby pomohli v boji.

"Zelenskyj ukazuje, že generální ředitelé a další lídři by se neměli vyhýbat emocím, když jsou oprávněné," řekla Griffinová, která byla ředitelkou strategické komunikace Bílého domu pro prezidenta Donalda Trumpa.

Někteří z nejpřesvědčivějších podnikatelských lídrů naší doby se při předkládání klíčových argumentů opřeli do emocí. Vzpomeňte si na Steva Jobse, spoluzakladatele a bývalého generálního ředitele společnosti Apple, když představoval první iPhone. Mluvil o uvolnění budoucnosti a síle technologie. Vzpomeňte si na generální ředitelku společnosti PepsiCo Indru Nooyiovou, když oznámila, že odstupuje ze své funkce. Popsala "vlnu emocí" a dala zaměstnancům pocítit spojení se značkou, kterou opouští.

Emoce jsou podle vědců a výzkumníků mazaným rétorickým prostředkem, jak navázat kontakt s publikem a podpořit svůj cíl.

Oblečte se podle svého

Přestože pandemie ohnula pravidla formálnosti, naškrobené obleky jsou pro světové lídry stále na prvním místě. Ale Zelenskyj, který dříve také pravidelně oblékal obleky a kravaty, udělal při ruské invazi kompletní změnu šatníku. Pochopil, jakou moc má móda při sdělování ideologie.

Když Peter Schiff, generální ředitel společnosti Euro Pacific Capital, kritizoval Zelenského ležérní oblečení, lidé na sociálních sítích ho horlivě vypínali.

Například jeden člověk napsal v odpovědi na Twitteru: "Mám pocit, že se mi to líbí: "To má být vtip? Kyjev je pod brutálním útokem s masovým zabíjením civilistů a Zelenskyj by si měl dělat starosti s oblekem?"

Stratégové obchodní komunikace a značek si myslí, že odklon ukrajinského prezidenta od dekora je chytrý tah. Podle Evanse, veterána v oblasti krizové komunikace, je díky tomu přístupný a sympatický, což buduje vztah s publikem.

Zůstaňte neúnavní

V průběhu krize by se generální ředitelé měli laserově soustředit na své poslání. Pro Zelenského je to ochrana občanů a snaha udělat vše, co je v jeho silách, aby získal větší mezinárodní podporu proti Rusku.

O jeho neutuchající energii chránit své lidi svědčí obrovské množství rozhovorů a projevů, které poskytl v posledních několika týdnech, jeho neustálé tweety a návštěvy občanů. V dubnu ukrajinský vůdce také odvolal několik vrcholných generálů a označil je za "antihrdiny".

"Teď nemám čas zabývat se všemi zrádci. Ale postupně budou všichni potrestáni," řekl v projevu.

"Každý generální ředitel má jeden základní úkol," řekl Derrick Anderson, odborný asistent pro veřejné záležitosti na Arizonské státní univerzitě. "Prezident Zelenskyj se nadále soustředí na svůj hlavní úkol. Již prokázal odhodlání upřednostnit loajalitu a začíná přesouvat klíčové vedoucí pracovníky do kritických funkcí a z nich."

Zelenskyy se také nebojí využívat netradičních mediálních příležitostí, aby se přihlásil o podporu. Jeho ponurá, vážná prosba během dubnového předávání cen Grammy byla v příkrém rozporu s tradicí této akce, která bývá oslavná, ale prezident věděl, že ho sleduje mnoho lidí, a využil této příležitosti. Prezident vyvolal ovace ve stoje, další zpravodajství a vlnu tweetů.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com

Podobné články