Emise Amazonu se loni zvýšily o 18 %, protože Covid byl hnací silou online nakupování

Foto: Unsplash

Emise Amazonu se loni zvýšily o 18 %, protože Covid byl hnací silou online nakupování

Emise oxidu uhličitého společnosti Amazon v loňském roce vzrostly o 18 %, protože společnost počítala s prudkým nárůstem elektronického obchodu způsobeným pandemií a rozšiřovala své podnikání, aby uspokojila tuto dodatečnou poptávku.

Společnost Amazon ve své výroční zprávě o udržitelnosti vydané v pondělí uvedla, že její aktivity v roce 2021 vypustily ekvivalent 71,54 milionu tun oxidu uhličitého. To je o 18 % více než v roce 2020 a o téměř 40 % více než v roce 2019, kdy Amazon poprvé začal zveřejňovat svou uhlíkovou stopu.

Společnost Amazon snížila svou uhlíkovou náročnost, která měří emise na jeden dolar tržeb, v roce 2021 o 1,9 % oproti 16% poklesu v roce 2020.

Pandemie Covid-19 vedla k masivnímu přílivu objednávek na Amazonu a dalších e-shopech. Mnoho spotřebitelů, kteří měli dostatek peněz se rozhodlo nakupovat online, aby se vyhnuli riziku nákazy virem.

Tato vlna poptávky přiměla společnost Amazon k rozšíření logistické sítě dodávek, letadel a nákladních automobilů. Rychle také otevřel nové sklady, aby mohl zpracovávat příliv objednávek. Během roku končícího rokem 2021 Amazon zdvojnásobil velikost sítě pro realizaci zásilek, kterou vybudoval za předchozích 25 let, uvedla společnost.

Společnost také přidala další datová centra pro podporu Amazon Web Services, protože pandemie urychlila přechod firem na cloud.

Společnost Amazon v roce 2019 představila svůj "klimatický závazek". V rámci tohoto plánu se e-commerce gigant zavázal, že do roku 2040 bude uhlíkově neutrální, a zakoupil 100 000 elektrických dodávek od společnosti Rivian Automotive, které by měly v USA jezdit do roku 2030. Spustil také fond rizikového kapitálu v hodnotě 2 miliard dolarů, který má investovat do nových technologií v oblasti klimatu, částečně proto, aby je mohl využít k dosažení svých cílů v oblasti udržitelnosti.

Záznamy společnosti Amazon o klimatu a způsoby, jakými měří své vlastní výsledky v oblasti životního prostředí, však čelí kontrole. Zpráva Reveal z Centra pro investigativní zpravodajství z počátku tohoto roku zjistila, že společnost na rozdíl od velkých maloobchodních prodejců, jako jsou Target a Walmart, počítá pouze emise uhlíku z produktů, které používá pod značkou Amazon, a nikoliv ze zboží, které nakupuje od výrobců a prodává přímo zákazníkovi.

Mluvčí společnosti Amazon se k nesrovnalostem ve vykazování přímo nevyjádřil, ale uvedl, že společnost se při určování emisí v rozsahu 3, tedy emisí vznikajících v dodavatelském řetězci společnosti, řídí pokyny protokolu Greenhouse Gas Protocol Corporate Accounting and Reporting Standard.

Mluvčí dodal, že prodejci třetích stran společnosti Amazon "kontrolují své vlastní účetnictví emisí uhlíku".

Zdroje: cnbc.com, Unsplash

Podobné články