Tesla uzavřela dohodu o získání klíčové součásti baterie mimo Čínu

Foto: Unsplash

Tesla uzavřela dohodu o získání klíčové součásti baterie mimo Čínu

Společnost Tesla se obrací na Mosambik, aby získala klíčovou součást baterií pro své elektromobily, což je podle analytiků první dohoda svého druhu, která má snížit její závislost na Číně, pokud jde o grafit.

Společnost Elona Muska podepsala minulý měsíc dohodu s australskou společností Syrah Resources, která v této jihoafrické zemi provozuje jeden z největších grafitových dolů na světě. Jedná se o unikátní partnerství mezi výrobcem elektromobilů a producentem nerostu, který je pro lithium-iontové baterie klíčový. Hodnota transakce nebyla zveřejněna.

Tesla bude nakupovat materiál ze zpracovatelského závodu společnosti ve Vidalii ve státě Louisiana, která grafit získává z dolu v Balamě v Mosambiku. Podle dohody plánuje výrobce elektromobilů se sídlem v texaském Austinu od roku 2025 odkoupit až 80 % toho, co závod vyrobí, tedy 8 000 tun grafitu ročně. Společnost Syrah musí prokázat, že materiál splňuje standardy společnosti Tesla.

Dohoda je součástí plánu společnosti Tesla zvýšit kapacitu výroby vlastních baterií, aby mohla snížit svou závislost na Číně, která dominuje světovým trhům s grafitem, uvedl Simon Moores z britské společnosti Benchmark Mineral Intelligence, která poskytuje údaje a informace o materiálech pro baterie.

"Začíná to nahoře geopolitikou," řekl Moores. "USA chtějí vybudovat dostatečnou domácí kapacitu, aby mohly vyrábět (lithium-iontové baterie) v rámci USA. A tato dohoda umožní společnosti Tesla získávat grafit nezávisle na Číně."

Moores uvedl, že výroba baterií v USA sníží některé otázky, kterým Tesla čelí v souvislosti se svými vazbami na Čínu, kde v některých dolech existují obavy o životní prostředí. Automobilka také zřídila showroom v oblasti Sin-ťiang, kde jsou čínské úřady obviňovány z nucených prací a dalšího porušování lidských práv převážně muslimských etnických menšin.

Průmysl baterií se v posledních měsících potýká s nedostatkem grafitu, uvedl Moores. Grafit uchovává lithium uvnitř baterie, dokud není potřeba k výrobě elektřiny, a to rozdělením na nabité ionty a elektrony.

To přichází v době, kdy se všechny velké automobilky předhánějí v tom, aby se dostaly do elektrických vozidel v souvislosti s obavami ze změny klimatu.

Tesla vyrábí téměř milion elektromobilů ročně a obstarávání dostatečného množství baterií je pro ni největším omezením, řekl.

"Zvýšili vlastní výrobní kapacitu baterií," řekl Moores, ale stále "nemohou získat dostatek baterií".

Nová továrna na baterie, kterou společnost staví ve svém novém domovském městě Austinu v Texasu, jí umožní přiblížit se k soběstačnosti, ale Moores řekl, že stále nakupuje baterie od jiných výrobců, "a to se v tomto desetiletí nezmění".

Tesla má například dohodu se společností Panasonic o výrobě bateriových článků v továrně automobilky na baterie poblíž Rena v Nevadě.

Dohoda se Syrou je součástí širší snahy výrobců automobilů zajistit si relativně vzácné suroviny pro baterie, protože se očekává růst poptávky po elektromobilech, uvedl Sam Abuelsamid, hlavní analytik pro e-mobilitu společnosti Guidehouse Insights.

Díky této dohodě se grafit zpracovávaný v Louisianě dostane mnohem blíže k americkým továrnám společnosti Tesla.

"Pandemie nás upozornila na to, že máme tyto dlouhé, dlouhé, dlouhé dodavatelské řetězce a k narušení dodavatelského řetězce stačí málo," řekl Donald Sadoway, profesor materiálové chemie na Massachusettském technologickém institutu. "Někdo může z ničeho nic říct: 'Zvýšíme ceny' nebo 'Odmítneme to dodávat'."

Je nepravděpodobné, že by dohoda Tesly se Syrou čínskou vládu popudila, protože Čína má pro grafit dostatek trhů, včetně zvýšené domácí výroby elektromobilů, řekl Abuelsamid.

Čína je však největším globálním trhem společnosti Tesla. Má obří továrnu poblíž Šanghaje a ročně tam prodá asi 450 000 vozidel, zatímco v USA asi 350 000, řekl Abuelsamid.

Pro australskou těžební společnost je dohoda "klíčová", protože má pro svůj grafitový produkt nečínského odběratele, uvedl Moores.

Grafitový důl společnosti Syrah v nejsevernější provincii Mosambiku, Cabo Delgado, je jedním z největších na světě a je schopen produkovat 350 000 tun vločkového grafitu ročně.

Cabo Delgado se v posledních letech potýká s násilnostmi islámských extremistů, kteří nedávno rozšířili povstání z pobřežních oblastí do vnitrozemí směrem k sousední provincii Niassa.

Důl leží na hlavní silnici spojující provincie Cabo Delgado a Niassa, která byla nedávno modernizována čínským dodavatelem. Při prosincovém slavnostním otevření silnice vyzval prezident Filipe Nyusi k ostražitosti, aby silnice nebyla využívána povstalci.

Zdroj: cnbc.com, Unsplash

Podobné články